czwartek, maj 09, 2024
czwartek, 16 maj 2013 15:20

Przeszłość Kreteńczyków Wyróżniony

Fresk w świątyni w Knossos Fresk w świątyni w Knossos

Nowe badania przeprowadzone przez zespół amerykańskich i greckich naukowców stwierdziły, że ludzie starożytnej cywilizacji minojskiej żyjący na Krecie, najprawdopodobniej pochodzili z Europy. W artykule opublikowanym w czasopiśmie Nature Communications, zespół mówi, że dowody zgromadzone po analizie mitochondrialnego DNA (mtDNA) są sprzeczne z przyjmowanym dotąd założeniem, że ci ludzie pochodzili z Afryki.

Dowód istnienia wielkiej kultury minojskiej został ujawniony w 1900 roku kiedy podczas prac wykopaliskowych Sir Arthur Evans odkrył Pałac Minosa na Krecie. Zauważając podobieństwa kompozycji do tych z Egiptu, Evans zasugerował, że pierwsi mieszkańcy wyspy mogli pochodzić z Afryki. Od tego momentu niektórzy badacze zgadzali się z nim, a inni twierdzili, że mieszkańcy Krety przybyli z Bliskiego Wschodu czy nawet z Europy. W najnowszym badaniu naukowcy postanowili przeanalizować mtDNA, by uzyskać prawidłową odpowiedź.

Zespół pobrał próbki szczątków ponad 100 mieszkańców wyspy, które zostały znalezione w jaskini przez innych badaczy. Następnie porównano mtDNA z tych próbek z próbkami pobranych od osób współcześnie zamieszkujących ten region, a także od kilku starszych Kreteńczyków.

Analiza wyników badań wskazuje, że pierwszymi mieszkańcami Krety byli prawdopodobnie rolnicy, którzy osiedlili się na wyspie na długo przed pojawieniem się minojskiego społeczeństwa. To sugeruje, że kultura minojska najpewniej powstała w wyniku ewolucji wczesnych rolników. W mtDNA nie znaleziono żadnych dowodów na ich afrykańskie pochodzenie.

Cywilizacja minojska istniała przez około 1200 lat, całkowicie znikając około 1500 roku p.n.e. Niektórzy sugerują, ich nagłe zniknięcie było spowodowane wybuchem wulkanu i tsunami, podczas gdy inni twierdzą, że mieszkańcy Krety zostali wybici przez armię najeźdźców. W każdym razie, cywilizacja minojska jest uważana za pierwszą zaawansowaną cywilizację z epoki brązu w Europie. Ludzie pozostawili tam ogromne budynki, imponujące dzieła sztuki i tajemnicze hieroglify. Wydaje się prawdopodobne, że pierwsi rolnicy byli częścią fali imigrantów z Bliskiego Wschodu i Anatolii do Europy szukających terenów do rolnictwa.

Jeżeli chodzi o podobieństwa grafiki znalezionej w Kretcie z tymi z Egiptu, badacze sugerują, że to najprawdopodobniej efekt wymiany handlowej między dwoma cywilizacjami.

Więcej w tej kategorii: « Potęga reklamy Polskie łaziki w USA »