niedziela, kwiecień 28, 2024
Follow Us
środa, 02 wrzesień 2015 11:26

Orlando w Łazienkach Królewskich Wyróżniony

Napisane przez Ewa Ploplis
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Od 4 do 20 września m.in. w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich w Warszawie odbywać się będzie I Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica. Festiwal zainauguruje, 4 września, polska prapremiera Orlanda, jednej z najlepszych oper mistrza barokowej muzyki Georga Friedricha Händla, w reżyserii Natalii Kozłowskiej. Będzie to pierwsze polskie wystawienie tego dzieła. Do 20 września publiczność będzie mogła uczestniczyć w operach i koncertach prezentujących wybitne dzieła muzyczne baroku. W ramach festiwalu odbędzie się 19 wydarzeń muzycznych, a przed widownią zaprezentuje się blisko 100 artystów, w tym ok. 40 wokalistów.

Spektaklom operowym towarzyszyć będą koncerty kameralne i recitale. Większość wydarzeń festiwalowych odbędzie się w Łazienkach Królewskich, a główną sceną Festiwalu będzie Teatr Królewski (jeden z kilku oryginalnych XVIII-wiecznych teatrów dworskich w Europie). Koncerty odbywać się będą także w: Warszawskiej Operze Kameralnej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego i na Uniwersytecie Warszawskim.

Nie tylko Händel

Obok oper Händla w programie Festiwalu znajdą się utwory innych wybitnych kompozytorów baroku m.in. Antonio Vivaldiego, Domenico Sarriego, Dietricha Buxtehude czy Jeana-Philippe Rameau, które rzadko goszczą w repertuarze krajowych scen muzycznych.

Dramma per Musica to pierwszy i jedyny w Polsce festiwal poświęcony operze barokowej. Zgodnie z założeniem organizatorów ma być wydarzeniem cyklicznym. Ideą festiwalu jest prezentowanie w wersji scenicznej dzieł europejskich mistrzów baroku: G. F. Händela, A. Vivaldiego czy J. P. Rameau, w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów.

Premiera Orlando

„Orlando" w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich, który zainauguruje 4 września o godz. 16 Festiwal, to pierwsze polskie wystawienie tej wybitnej opery Georga Friedricha Händla. Od jej światowej prapremiery, zrealizowanej w 1733 r. w Teatrze Królewskim w Londynie pod okiem samego kompozytora, do dziś żaden polski twórca nie zmierzył się z inscenizacją tego dzieła. „Orlando" uznawany jest za jedną z najpiękniejszych oper czasów baroku, choć przez wiele lat dzieło to było niedoceniane. W „Orlandzie" Händel odwołał się do jednego z najważniejszych dla kultury europejskiej eposów – „Orlanda Szalonego" Ludovica Ariosta, stanowiącego inspirację dla wielu wybitnych artystów różnych epok (poetów, muzyków i malarzy). Budując na jego kanwie własną fabułę stworzył opowieść o ludziach zabłąkanych w świecie uczuć, o miłości odrzuconej, zranionej, zawiedzionej, szalonej, ale również i szczęśliwej. Dzieło stylistycznie oscyluje pomiędzy komedią, tragedią i opowieścią fantastyczną.

„Orlando" to drugi (po „Agrippinie") projekt operowy zrealizowany dla Teatru Królewskiego w Łazienkach. Autorką inscenizacji spektaklu dla zabytkowego wnętrza Teatru jest reżyserka Natalia Kozłowska, która przed rokiem zrealizowała znakomitą, współczesną wersję „Agrippiny". W tytułową rolę Orlanda wcieli się Jan Jakub Monowid, kontratenor z Warszawskiej Opery Kameralnej, a partnerować mu będzie znakomita Aleksandra Zamojska (sopran), która na stałe mieszka w Salzburgu i niezwykle rzadko koncertuje w Polsce. Ponadto na scenie pojawią się: Artur Janda (bas, solista Warszawskiej Opery Kameralnej), Dagmara Barna (sopran) i Damian Ganclarski (kontratenor). Solistom towarzyszyć będzie orkiestra kameralna Royal Baroque Ensamble pod kierunkiem Lilianny Stawarz.

Agrippina i...

Poza „Orlandem", po premierze opery, która będzie grana podczas Festiwalu trzykrotnie, w Teatrze Królewskim zobaczymy „Agrippinę" Händla z kreacją Anny Radziejewskiej, która 20 września tą rolą będzie świętowała na królewskiej scenie jubileusz 20-lecia swojej pracy artystycznej.

Interesującą propozycją będzie także widowisko muzyczne oparte na tekście Benedetto Marcello do muzyki Antonio Vivaldiego „Teatro alla Moda". Pod niewinnym tytułem kryje się paszkwil na styl, formę i treści oper XVIII-wiecznej Wenecji, jednak widz – słuchając urzekającej wirtuozerią muzyki Vivaldiego - nie będzie miał problemu ze znalezieniem aktualnych odniesień. Autor szyderczego tekstu piętnował bowiem pokusy, którym twórcy ulegają niezależnie od epoki: muzyczną sztampę i banał, nazbyt lekkie i łatwe scenariusze, komercyjny (jak byśmy dziś powiedzieli) charakter wystawianych oper oraz wszelką pseudoartystyczną tandetę, schlebianie masowym gustami nastawienie twórców na szybki zarobek. Na scenie zobaczymy m.in. Annę Radziejewską oraz Andrzeja Mastalerza w roli narratora.

Inscenizację opery Domenica Sarriego pt. „Diddone Abandonata" do libretta Pietro Metastasio, opowiadającej historię Dydony i Eneasza, przygotowała we współpracy z czeskimi i słowackimi artystami śląska {oh} Orkiestra Historyczna, grająca na instrumentach z epoki. Zobaczymy ją na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej.

Koncertową wersję opero-baletu J. P. Rameau: „Les Indes galantes" zaprezentuje w Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego międzynarodowy zespół młodych instrumentalistów pod kierownictwem Stefana Plewniaka– Il Giardino d'Amore wraz z grupą solistów z Austrii, Francji, Wielkiej Brytanii i Polski.

W imponującym wnętrzu sali kolumnowej Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego zabrzmi „Membra Jesu nostri patientis sanctissima" – cykl siedmiu krótkich kantat Dietricha Buxtehude z 1680 r., uznawany za pierwsze luterańskie oratorium. Solistom i Chórowi Kameralnemu Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego pod batutą Andrzeja Borzyma towarzyszyć będzie zespół Gradus ad Parnassum pod kierownictwem Krzysztofa Garstki.

Wybitni wykonawcy

Wysoki poziom artystyczny Festiwalu mają zagwarantować wybitni śpiewacy, o uznanym dorobku m.in.: Olga Pasiecznik i Anna Radziejewska (solistki Warszawskiej Opery Kameralnej), Aleksandra Zamojska, Artur Stefanowicz. Kantaty Händla znajdą się w programie recitalu „Tre Donne" Olgi Pasiecznik, a także - wraz z kantatami Vivaldiego - w koncercie „Amor Crudel", podczas którego będzie można ocenić kontratenora Kacpra Szelążka.

Festiwalowi towarzyszą warsztaty mistrzowskie dla utalentowanych wokalistów oraz instrumentalistów, wyłonionych w ogólnopolskich przesłuchaniach. Festiwal daje im szansę zaprezentowania swoich umiejętności podczas specjalnego koncertu „Barok na pięć głosów". W programie tego koncertu znajdą się najbardziej znane arie i duety z oper Händla.

Zabytkowa sceneria

Warto przypomnieć, że główna scena festiwalowa: Teatr Królewski w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich to jeden z niewielu zachowanych autentycznych XVIII-wiecznych teatrów dworskich w Europie i jedyny taki w Polsce. Otwarto go 227 lat temu, 6 września 1788 r. Pierwszym publicznym przedstawieniem był Henryk VI na łowach, Wojciecha Bogusławskiego.

Organizatorami Festiwalu są: Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica, Muzeum Łazienki Królewskie i Warszawska Opera Kameralna

Bilety na Festiwal można nabyć w za pośrednictwem serwisu: www.bilety24.pl oraz w kasach Muzeum Łazienki Królewskie, Studia im. W. Lutosławskiego oraz Warszawskiej Opery Kameralnej.

FESTIWAL OPER BAROKOWYCH DRAMMA PER MUSICA
W TEATRZE KRÓLEWSKIM W STAREJ ORANŻERII,
MUZEUM ŁAZIENKI KRÓLEWSKIE, 4 – 20 WRZEŚNIA

piątek

04. 09.2015  g. 19:00

Inauguracja I Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica

Georg Friedrich Händel: „ORLANDO” – pierwsze polskie wystawienie

Teatr Królewski w Starej Oranżerii, Muzeum Łazienki Królewskie

sobota

05.09. 2015 g. 19:00

Georg Friedrich Händel: „ORLANDO”

Teatr Królewski, Stara Oranżeria Muzeum Łazienki Królewskie

niedziela

06.09. 2015 g. 18:00

TRE DONNE – recital OLGI PASIECZNIK

Pałac na Wyspie Muzeum Łazienki Królewskie

poniedziałek

07.09. 2015 g. 19:00

GRADUS AD PARNASSUM I KACPER SZELĄŻEK

Koncert kameralny (w programie kantaty Antonio Vivaldiego)

Pałac na Wyspie Muzeum Łazienki Królewskie

wtorek

08.09.2015 g. 19:00

Georg Friedrich Händel: ORLANDO

Teatr Królewski, w Starej Oranżerii, Muzeum Łazienki Królewskie (spektakl rejestrowany przez Narodowy Instytut Audiowizualny)

środa

09.09.2015 g. 19:00

Georg Friedrich Händel: ORLANDO

Teatr Królewski w Starej Oranżerii, Muzeum Łazienki Królewskie

czwartek

10.09. 2015 g. 19:00

BAROK NA PIĘĆ GŁOSÓW

koncert kameralny (w programie: G. F Händel)

Stara Oranżeria Muzeum Łazienki Królewskie

piątek

11.09.2015. g. 19:30

Jean Philippe Rameau: LES INDES GALENTES – wersja koncertowa

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59

niedziela

13.09. 2015 g. 18:00

Benedetto Marcello i Antonio Vivaldi: TEATRO ALLA MODA – spektakl operowy

Warszawska Opera Kameralna, al. Solidarności 76b

poniedziałek

14.09. 2015 g. 19:00

Benedetto Marcello i Antonio Vivaldi: TEATRO ALLA MODA – spektakl operowy

Warszawska Opera Kameralna, al. Solidarności 76b

środa

16.09.2015 g.19:00

Domenico Sarri: DIDONE ABBANDONATA – spektakl operowy

{oh!} Orkiestra Historyczna

Warszawska Opera Kameralna, al. Solidarności 76b

piątek

18.09.2015 g. 19.30

Dietrich Buxtehude: „MEMBRA JESU NOSTRI...” – koncert oratoryjny

Sala Kolumnowa Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28

Sobota

19.09.2015 g. 19.00

Georg Friedrich Händel: AGRIPPINA

Teatr Królewski w Starej Oranżerii, Muzeum Łazienki Królewskie

Niedziela

20.09.2015 g. 18.00

Georg Friedrich Händel: AGRIPPINA

Teatr Królewski w Starej Oranżerii, Muzeum Łazienki Królewskie (spektakl jubileuszowy z okazji 20-lecia pracy artystycznej Anny Radziejewskiej)

 

a