środa, czerwiec 19, 2024
Follow Us
×

Ostrzeżenie

JFolder::pliki: Ścieżka nie jest folderem. Ścieżka: /home/kur365/domains/kurier365.pl/public_html/images/1281.
×

Uwaga

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery Pro plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/1281
wtorek, 18 maj 2010 15:08

25 lat Orkiestry Symfonicznej Sonata Wyróżniony

Napisane przez Eliasz Nachabe
Oceń ten artykuł
(2 głosów)
25 lat Orkiestry Symfonicznej Sonata Fot. www.sonata.art.pl

Paryż, Londyn, Sztokholm, Wiedeń, Tel Awiw, Guadalajara, Essen, Duisburg, Recklinghausen, Birstonas, Ostersund, Warszawa, Kraków, Katowice, Zabrze, Kudowa Zdrój, Kielce – 25 lat Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej Sonata. Rozmowa z Jackiem Łepeckim.


Warszaws{jumi [*4]}ka Orkiestra Symfoniczna Sonata im. Bogumiła Łepeckiego w tym roku obchodzi 25 - lecie istnienia. Z okazji srebrnego jubileuszu chcemy państwu przybliżyć tę słynną polską orkiestrę. Zapraszamy na rozmowę z dyrektorem Sonaty panem Jackiem Łepeckim.

W jaki sposób doszło do powstania Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej „SONATA"?
W 1983 roku Bogumiłowi Łepeckiemu została złożona propozycja przez Ministra Kultury aby w nowo powstającej dzielnicy Warszawy stworzył Tato Orkiestrę .I tak też się stało.
Orkiestra ma już ponad ćwierć wieku, a na swym koncie setki koncertów, m.in. tak wielkie wydarzenie, jak koncert w kościele św. Anny w dniu pogrzebu Papieża Jana Pawła II transmitowany na całą Polskę i świat. Czy są występy, które wspomina się szczególnie, czy może koncertowanie przez tyle lat stało się „chlebem powszednim" dla muzyków?
8 kwietnia 2005 - „SONATA" jako jedyna Orkiestra w Polsce – za zgodą Sekretariatu konferencji Episkopatu Polski  - złożyła hołd Ojcu Świętemu, na dwie godziny przed centralną ceremonią pogrzebową w Watykanie wykonując nadzwyczajny koncert w Kościele Św. Anny w Warszawie zarejestrowany i wyemitowany przez TVP Program 1 z wielkim dziełem sakralnym ORATORIUM Josepha Haydna „Siedem ostatnich słów Zbawiciela na Krzyżu" Był to dzień szczególny dla wszystkich polaków my zaś dostąpiliśmy ogromnego zaszczytu i nie mniejszej odpowiedzialności złożenia hołdu naszemu umiłowanemu Papieżowi Janowi Pawłowi II który w 2001 roku w Watykanie przyjął Tytuł i Statuetkę honorowego Sonatora - tym przepięknym dziełem – któremu nawet tak genialnemu kompozytorowi jak Haydn zajęło to dzieło 20 lat.
Trzeba w tym miejscu powiedzieć, iż muzyka jest metafizyczna – jest wieczna, jest przyrodzonym, konstytutywnym elementem ludzkiej duszy dlatego każdy koncert to święto, wydarzenie, przeżycie. Z jednej strony dotykamy różnych okresów w których kompozytorzy poszczególne dzieła tworzyli z rożnych inspiracji i motywów. Zaś ze strony drugiej, wykonujemy te dzieła w określonych uroczystościach, szczególnych momentach życia społecznego, dlatego właśnie muzyka będzie istnieć zawsze i wszędzie niezależnie od polityki i historii. Na północy i południu, wschodzie i zachodzie, słowem pod każdą długością i szerokością geograficzną. Muzyka wzmacnia ducha, porządkuje emocje, buduje ład, harmonię w człowieku.

Co przede wszystkim odnajdziemy w repertuarze „Sonaty"?
Przede wszystkim twórczość kompozytorów Polskich. Emila Młynarskiego, Karola Kurpińskiego, Karola Szymanowskiego, Stanisława Moniuszkę, Józefa Elsnera, -Symfonie C-dur op.11, Ignacego Jana Paderewskiego, - Koncert na orkiestrę i fortepian a-moll op.17, Fryderyka Chopina. 2 koncerty fortepianowe e-moll op.11 i f-moll op.21 czy Mieczysława Karłowicza -SYMFONIE E-MOLL OP.7 "ODRODZENIE" ale także właśnie Oratorium Haydna - „Siedem ostatnich słów Zbawiciela na Krzyżu"

{gallery}1281{/gallery}
Koncertujecie w kraju i zagranicą. Czy publiczność polska różni się od tej międzynarodowej? Czy Polacy są wrażliwi na muzykę?
Warszawska Orkiestra Symfoniczna „SONATA" im. Bogumiła Łepeckiego zrealizowała na przełomie 25 lat ponad 600 koncertów w Polsce, Europie, Bliskim Wschodzie, Ameryce Północnej. W swej historii miała zaszczyt koncertowania pod takimi wysokimi honorowymi patronatami jak: Premierów RP, Marszałków Sejmu RP, Prymasa Polski, Legata Papieskiego w Polsce, Biskupów Polowych Wojska Polskiego, Arcybiskupów i Biskupów Polskich Kościoła rzymskokatolickiego, Ewangelickiego, Prawosławnego, a także wielu Ambasadorów Polskich i zagranicznych w tym m.in. Irlandii, Austrii, Izraela. Występowała w takich miastach jak Paryż, Londyn, Sztokholm, Wiedeń, Tel Awiw, Guadalajara, Essen, Duisburg, Recklinghausen, Birstonas, Ostersund, Warszawa, Kraków, Katowice, Zabrze, Kudowa Zdrój, Kielce i wiele innych. Jej koncertów wysłuchało w sposób bezpośredni około 500 tysięcy słuchaczy zaś za pośrednictwem Telewizji - kilkanaście milionów.
Z dwudziestoletniego doświadczenia z całą mocą chciałbym podkreślić iż Polacy mieszkający w mniejszych miastach to wspaniałe i wdzięczne audytorium które z całą powagą i estymą odbiera muzykę klasyczną owacyjnie koncerty nasze pieczętując. Wspaniałą możliwość stwarzają Świątynie. Ale dopiero odbiór muzyki klasycznej na żywo właśnie w świątyniach pozwala polakom docenić jej moc i walory . Przecież w skali kraju niewielki procent ludzi ma możliwość uczestniczenia w Filharmoniach. Dlatego też jest tak wielką rolą samorządów polskich aby wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom mieszkańców małych i średnich społeczności.
zaś w różnych regionach świata publiczność ze względu na temperament czy Kultury reaguje inaczej jednak norma kulturowa przyjęta od wieków w salach koncertowych czy Świątyniach determinują postawy i spontaniczność publiczności.

„SONATA" jest orkiestrą prywatną. Czy w dzisiejszych mocno skomercjalizowanych czasach łatwo jest zabiegać o środki na tego rodzaju – wyrafinowaną – działalność?
Trudne pytanie, które zmusza do zadania kolejnego. W jakim stopniu państwo wspiera, a w jakim powinno wspierać tego typu działania. W innych państwach np. programy patriotyczne, osadzone w historii narodu czy projekty promujące rodzimych kompozytorów są priorytetem. Organizacje pozarządowe, które decydują się na przygotowanie takich programów, a nie jest to łatwe, uzyskują pomocna dłoń od państwa czy samorządu. W Polsce z tym jest różnie. Często zdarza się, że ktoś kto ma lepszy lobbing, a nie prezentuje wysokiego poziomu artystycznego, zyskuje przychylność władz.
Moim zdaniem państwo powinno poszukać właściwych proporcji, i docenić te instytucje, które rzetelnie, systematycznie pracują od lat. Utrzymanie się na rynku jest trudne. Jest kryzys, redukcja kosztów. Instytucje kultury ciągle są na marginesie budżetu...

Objął pan kierownictwo nad orkiestrą po swoim ojcu – założycielu „Sonaty". Czy zrobił pan to z obowiązku, czy to było pańskie marzenie?
Współtworzyłem markę orkiestry razem z tatą od 1989 roku. kiedy po śmierci taty w 2001 roku i śmierci mamy w 2002 roku przejmowałam kierownictwo nad Orkiestrą nieliczni wierzyli w sukces w kolejnych latach. A już 2003 roku ważnym wydarzeniem był koncert w 25 rocznicę pontyfikatu Jana Pawła II, który miał miejsce w Warszawie w Muzeum Kolekcji JP II. Udział w nim wzięło 46 ambasadorów z całego świata. Patronowali mu Jego Eminencja Ksiądz Kardynał Józef Glemp Prymas Polski i Jego Ekscelencja Arcybiskup Józef Kowalczyk Nuncjusz Apostolski w Polsce.
W 2004 r. zaprosiłem do stałej współpracy z Warszawską Orkiestrą Symfoniczną "SONATA" Im. Bogumiła Łepeckiego Maestro Stanisława Winiarczyka który do dziś jest jej stałym dyrygentem z którą w latach 2005-2010 zrealizował ponad 60 koncertów symfonicznych w tym dokonał 3 rejestracji z Telewizją Polską:
J. Haydn: Oratorium -Siedem Ostatnich Słów Zbawiciela na Krzyżu /2005r/
F. F. Chopin ;2-a koncerty na orkiestrę i fortepian e-moll op.21 i f-moll op.11
/Dina Joffe -fortepian, / 2006r/
K .Szymanowski- Etiuda b-moll w instrumentacji na orkiestrę; St. Moniuszko -Uwertura koncertowa "Bajka"; J.J. Paderewski - koncert na orkiestrę i fortepian-moll op.17 /Edward Wolanin-fortepian, / 2007r/

Innymi ważnym wydarzeniem był: koncert symfoniczny Młodzi Polacy - Polskim Lotnikom, który odbył się w Mirosławcu, pod Honorowym Patronatem Dowódca Sił Powietrznych RP
Generała broni pilota Andrzej Błasik gdzie śmiercią tragiczną zginęli polscy lotnicy – Koncert ten transmitowała 30 marca 2008 r TVP – Szczecin.
Zaś w 2009 r w Warszawie Orkiestra wykonała - Symfonię e-moll op.7 „Odrodzenie" w stulecie śmierci Mieczysława Karłowicza.
Dzisiaj trzeba przypomnieć iż firmy pokoleniowe mają wspaniały wpływ na swoje otoczenie .W kulturze wysokiej zaś Tradycja, konserwatyzm, patriotyzm, maja swój wymiar autoteliczny. Stąd właśnie czerpię przekonanie, iż tak jak śp. tata przekazał mi „batutę" tak i ja przekaże tę „batutę" swoim dzieciom.

W wywiadach podkreśla pan, że pana ojciec powołując orkiestrę do życia, chciał m.in. poprzez muzykę uczyć młodych ludzi historii i patriotyzmu. Czy po 25 latach to jest nadal misja „Sonaty"?
Promocja polskich kompozytorów osadzona w realiach historycznych to jest nasz znak firmowy. Patriotyzm jest antytezą dla nacjonalizmu. Szanując swój kraj i jego historię zyskujemy szacunek także wśród innych narodów.
Jako Polacy jesteśmy szczęściarzami. Mieliśmy papieża Polaka, który nam pokazał, w jakim kierunku mamy podążać i jak mamy się realizować. Zwiedziłem 88 państw świata i każdy szanujący się naród bardzo mocno promuje swoją kulturę. Proszę zobaczyć jakie pieniądze idą na kulturę w Niemczech i jak ta kultura jest pielęgnowana. Podobnie jest we Francji czy Hiszpanii.
Jestem przekonany, że historia naszego narodu jest wyjątkowa, podam przykład z naszego podwórka: kiedy Polska walczyła o odzyskanie niepodległości Ryszard Wagner, jeden z największych kompozytorów niemieckich, zauroczony postawą Polaków i chcąc im przekazać ducha wsparcia, napisał uwerturę Polonia. Proszę zauważyć, że przez dobre 240 lat nie mogliśmy artykułować swojego głosu. Dopiero dziś żyjemy w pełnej wolności, możemy wyrażać swoje myśli, marzenia i zabiegać o nasze polskie sprawy. My jako orkiestra z tego kierunku nie zrezygnujemy.

Jakie są najbliższe plany koncertowe pana orkiestry – występy w kraju, czy za granicą?
Przygotowuje Warszawską Orkiestrę Symfoniczną do V rocznicy śmierci Ojca Świętego. Która ma wymiar regionalny i ogólnopolski. Koncerty są przygotowywane w Białymstoku, Lublinie, Grudziądzu, Sieradzu oraz w Mińsku Mazowieckim.
Honorowy patronat nad tym przedsięwzięciem artystycznym objął Marszałek Sejmu RP pan Bronisław Komorowski. Innym ważnym wydarzeniem będzie jubileuszowy koncert Sonaty złożony w hołdzie ofiarom Katynia w Katedrze Polowej Wojska Polskiego.
Jednak chciałbym bardzo serdecznie podziękować Panu Burmistrzowi Miasta Mińska Mazowieckiego - Zbigniewowi Grzesiakowi, Pani dyrektor domu Kultury – Hannie Markowskiej, Księdzu infułatowi Janowi Byrskiemu, Pan Jerzemu Kalinowskiemu – Prezesowi – Przedsiębiorstwa Mosty Mazowieckie, Michałowi Lubie – Prezesowi Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Usługowo-Handlowego STYROPMIN Sp.z.o.o Panu Konstantemu Królowi Prezesowi - Przedsiębiorstwa Budowlanego "Konstans Sp.z.o.o., Panom Prezesom Zakładu Budowlanego- Sitkowski - Czap Spółka Jawna, Pani Urszuli Kalinowskiej – Prezes Browaru Konstancin, za stworzenie możliwości realizacji tego nadzwyczajnego koncertu w Mińsku Mazowieckim na który wraz z w.w bardzo serdecznie zapraszam 18 Maja 2010r o godz.19.00.

Z dyrektorem Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej Sonata im. Bogumiła Łepeckiego rozmawiał Eliasz Nachabe.

{jumi [*7]}

a