Święto to zwane po indonezyjsku Idul Fitri bądź Lebaran a po polsku Ramadan Bajram to jedna z dwóch najważniejszych w roku religijnym uroczystości muzułmańskich. Nazywane też Świętem Zakończenia Postu, jest czasem odpoczynku, spotkań w gronie bliskich i przyjaciół po miesiącu Ramadan, w którym wiernych od wschodu do zachodu słońca obowiązywał m.in. zakaz jedzenia, picia, palenia czy uprawiania seksu. Id-al-Fitr oznacza koniec Ramadanu, wielu muzułmanów uczestniczy w zbiorowych modlitwach, słucha kazań i daje zakat al-Fitr - jałmużnę w postaci pożywienia.
Główne obchody organizowane są w Mekce, świętym mieście islamu. Zgodnie z tradycją, muzułmanie rano, po lekkim śniadaniu odwiedzają meczet na modlitwę. Potem spotykają się z rodziną i bliskimi, a dzieci dostają prezenty. W większości krajów muzułmańskich trzy dni Id al-Fitr są wolne od pracy.
Islam wyznaje ponad miliard osób na całym świecie. W Indonezji, najludniejszym państwie muzułmańskim świata, tłumy wiernych udały się w rano do meczetów w nowych, odświętnych ubraniach. Po ulicach Dżakarty krążyły samochody, z których rozdawano biednym koperty z pieniędzmi, ponieważ Id al-Fitr to święto m.in. dobroczynności i przebaczenia. Gówne uroczystości z tej okazji zorganizowano w kompleksie Al Azhar, w Dżakarcie.
W Warszawie Ramadan Bajram obchodzony był m.in. w rezydencji Ambasadora Indonezji w Polsce JE Petera F. Gonthy. Przybyło wielu zaproszonych gości, nie tylko muzułmanów! Podawane były m.in. ryżowe ciasteczka lontong, krakersy krewetkowe, opor ayam – gulasz z kurczaka w sosie kokosowym, sayur labu siam – zupa warzywna, telur goreng balado – jajka na twardo w sosie chili oraz inne pyszne indonezyjskie potrawy a także owoce i słodycze.
{gallery}21578{/gallery}
Poprzedzający święto Id al-Fitr Ramadan przypada zawsze na dziewiąty miesiąc muzułmańskiego kalendarza księżycowego. Dla wyznawców isdlamu jest święty, gdyż w tym miesiącu rozpoczęło się objawianie Koranu – archanioł Gabriel ukazał się Mahometowi, przekazując kilka wersów przyszłej świętej księgi islamu.
Rok muzułmański jest krótszy od roku w kalendarzu gregoriańskim o mniej więcej 11 dni i dlatego muzułmańskie święta ulegają ciągłym przesunięciom w tym kalendarzu.