czwartek, maj 09, 2024
czwartek, 13 grudzień 2012 06:00

Australijskie kopce złota Wyróżniony

Napisane przez as
Kopiec termitów w Australii Kopiec termitów w Australii fot. sxc.hu /debora_cs

Australijscy naukowcy odkryli, jak użyć mrówek i termitów do poszukiwań złota. Już niedługo te pożyteczne insekty mogą stać się jeszcze bardziej przydatne, umożliwiając znalezienie nieodkrytych dotąd złóż kruszcu.

Choć wieki mijają, złoto dalej ma się dobrze. Miejsce dawnych poszukiwaczy z kilofami i sitami zajęły rządy, poszukujące cennego kruszcu za pomocą coraz to bardziej wymyślnych metod. Jednak niewiele z nich brzmi tak niewiarygodnie, a jednocześnie tak prosto, jak ta: Australijscy badacze postanowili wykorzystać w tym celu mrówki i termity.

Obserwując kopce budowane przez pracowite insekty w pobliżu znanych złóż i kopalń, badacze odkryli, że zawierają one większą koncentrację cennego pierwiastka niż w innych miejscach. Zwyczajem owadów jest rycie w ziemi aż do warstwy, którą zazwyczaj bada się w celu wykrycia pokładów mineralnych.

- Wykorzystujemy insekty w celu znalezienia nowych złóż złota i innych minerałów – opowiada dr Aaron Stewart, entomolog z Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (Csiro) – Poszukiwania te stały się w ostatnim czasie dużo trudniejsze, ponieważ duża część australijskiego krajobrazu pokryta jest warstwą erozyjną, która zakrywa to, co głębiej pod ziemią.

Badacze odkryli też, że niewielkie ilości cennych kruszców dostają się do organizmów mrówek i termitów, a następnie są wydalane – w podobny sposób, jak kamienie nerkowe u ludzi. Dzięki temu zawartość kopców może jeszcze skuteczniej doprowadzić ich do obfitujących w cenne substancje ziem.

Nowa metoda ma szansę z powodzeniem zastąpić dotychczasowe metody, które nie dość że były pracochłonne, to jeszcze mało wydajne i nieprzyjazne dla środowiska.