sobota, kwiecień 27, 2024
Follow Us
środa, 01 czerwiec 2011 12:08

Łowicz wprowadzał w błąd

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Łowicz wprowadzał w błąd www.sxc.hu

Promocyjne opakowania przetworów marki Łowicz wprowadzały konsumentów w błąd ­— stwierdziła prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

{jumi [*4]}Producent, Agros Nova został zobowiązany do wycofania ich z rynku. Firma zajmuje się m.in. produkcją napojów niegazowanych, przetworów owocowo-warzywnych i potraw gotowych. Jedną z marek wykorzystywanych do sprzedaży tych produktów jest Łowicz. Wątpliwości Urzędu wzbudziły opakowania niektórych artykułów. Postępowanie UOKiK wykazało, że sprzedawane pod marką Łowicz sosy:  boloński,  chiński,  meksykański i do spaghetti, od kilku lat oferowane są wyłącznie w promocyjnych opakowaniach. Przykładowo sos do spaghetti przez trzy lata sprzedawany był jedynie w promocyjnym opakowaniu 300g+50g gratis. Po raz ostatni w regularnym opakowaniu pojawił się w sklepach w listopadzie 2006 r.

Wątpliwości Urzędu wzbudziła stosowana przez spółkę praktyka, polegająca na oferowaniu, przez tak długi okres, określonych produktów wyłącznie w promocyjnych opakowaniach, co mogło wprowadzać przeciętnego konsumenta w błąd co istnienia szczególnej korzyści cenowej. Zdaniem UOKiK praktyka mogła dezinformować konsumentów – mogli odnieść wrażenie, że kupują większy produkt po atrakcyjniejszej cenie, tymczasem od kilku lat produkty były sprzedawane wyłącznie w promocyjnych opakowaniach. Zgodnie z prawem każdy przedsiębiorca ma obowiązek informować o oferowanych przez siebie produktach w sposób pełny i rzetelny. Zdaniem Prezes Urzędu informacja na opakowaniu o gratisie powodowała, że oferta spółki wydawała się atrakcyjniejsza dla konsumentów i mogła skłaniać do decyzji, której w innych okolicznościach by nie podjęli.

Zgodnie z prawem za wprowadzanie konsumentów w błąd grozi kara do 10 proc. przychodu. Jednak podczas prowadzonego postępowania spółka zadeklarowała zmianę praktyki. W związku z tym prezes UOKiK odstąpiła od ukarania spółki sankcją finansową i nałożyła spółkę Agros Nova obowiązek wykonania zobowiązania polegającego na zaprzestaniu wprowadzania do obrotu i wycofaniu z rynku kwestionowanych opakowań. W przypadku niewykonania obowiązku nałożonego prawomocną decyzją Prezesa UOKiK, przedsiębiorca może zostać ukarany karą pieniężną do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.

{jumi [*9]}

a