środa, 27 sierpień 2014 14:11

Dlaczego dzieci łatwiej uczą się języków? Wyróżniony

Napisane przez Kos
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
fot. sxc.hu

W 1967 roku neurolog Eric Lenneberg przytoczył swój argument na "okres krytyczny" w nauce języków. Twierdził, że powyżej pewnego wieku i bez normalnej stymulacji, człowiek nigdy nie rozwinie swojego naturalnego sposobu mówienia. Po tym dodał, że to samo tyczy się drugiego języka. Jeśli nie zaczniesz się go uczyć w okresie swojej młodości, sugerował, to będziesz skazany na drugorzędną wymowę.

Badania wykazały, że jest coś na rzeczy z ostatnim zdaniem Lenneberga. Naukowcy porównali język imigrantów przybyłych do USA w różnym wieku. Ci, którzy pojawili się w młodszych latach mieli przewagę nad starszymi, nawet mimo spędzonego takiego samego czasu. Nie znaczy to jednak, że dzieci uczące się wcześnie perfekcyjnie opanują drugi język. Część imigrantów, która zaczęła uczyć się angielskiego bardzo młodo, dorosła z kilkoma wadami językowymi. Jednak z reguły młodsi byli dużo lepsi w wymowie od starszych.

Dlaczego tak się dzieje? Niektórzy twierdzą, że mózg dziecka ma szczególne cechy, które sprawiają, że łatwo przystosowuje się lub jest po prostu szybszy. James Flege, emerytowany profesor z Uniwersytetu Alabama w Birmingham twierdzi, że nie możemy wykluczyć tej teorii, którą może wyjaśnić kilka przypuszczeń. Fledge uważa, że dzieciom łatwiej jest nauczyć się drugiego języka, ponieważ ich umysł nie jest tak "zagracony" pierwszym. Im bardziej mamy wyszkolone rodzime samogłoski, tym trudniej jest nam produkować "dziwne" nowe. Fledge twierdzi, że to tak jakby zacząć uczyć się gry w tenisa, całe życie grając w badmintona. Ruchy są różne, ale na tyle podobne, że możesz starać się o ich zastąpienie. - Największa różnica między młodym dzieckiem przyswajającym pierwszy język, a starszym dzieckiem przyswajającym drugi język jest taka, że ten pierwszy nie ma innego języka do konkurowania - oznajmił Fledge.

Możliwe również, że młode dzieci mają więcej lepszych źródeł, które pomagają im uczyć się języka. Kiedy przybywają starsi imigranci, mogą spotkać się z ludźmi mówiącymi w ich ojczystym języku np. przy okazji pracy zarobkowej. Młodzi imigranci zazwyczaj idą do szkół, gdzie chcąc nie chcąc mają do czynienia z anglojęzycznymi dziećmi i mogą skupić się na nauce. Podczas, gdy skromne umiejętności angielskiego wśród dorosłych mogą wywołać irytację lub drwinę, to jak twierdzi Fledge, nikt nie oczekuje od dziecka, by było idealne. - Nauka wyzwala o wiele mniej lęku, a dzieci dostają pochwały nawet za same starania - zakończył.