System ten jest wdrażany obecnie przez firmy Thales i Siemens w ramach modernizacji linii CMK Warszawa-Katowice. Podczas testu, w którym wezmą udział m.in. przedstawiciele resortów infrastruktury, rozwoju regionalnego i finansów, Urzędu Transportu Kolejowego, Instytutu Kolejowego oraz władz spółek kolejowych, pociąg pojedzie z prędkością 200 km/h. Według zapowiedzi PKP PLK i Thalesa, na linii CMK pociągi miałyby jeździć z tą prędkością już w następnym roku.
ETCS to europejski system sterowania pociągiem, którego specyfikacje zostały opracowane na poziomie Unii Europejskiej po to, by likwidować bariery w transporcie kolejowym. To dzięki systemowi ETCS w przyszłości będzie możliwy przejazd pociągu przez wszystkie kraje Unii bez potrzeby zmiany lokomotywy i maszynisty, co dzisiaj jest niemożliwe, ponieważ zasady sygnalizacji w każdym kraju są inne. Dodatkową zaletą zastosowania systemu ETCS jest to, że umożliwia on podróżowanie z prędkościami większymi niż 160 km/h.
{jumi [*8]}