Kolejka SKM
Fot. Wikipedia
Spółka Szybka Kolej Miejska leasinguje 6 nowoczesnych składów od konsorcjum Millenium Leasing Sp. z o.o. i Newag S.A., o wartości 201,1 mln zł brutto. Pierwsze pojazdy pojawią się w Warszawie w połowie 2012 roku.
-Od kilku lat konsekwentnie, szybko i prężnie władze{jumi [*4]} miasta rozwijają komunikację publiczną w Warszawie. Nasza komunikacja jest pozytywnie oceniana przez tych, którzy z niej korzystają. Ta skala pozytywnych ocen wynosi około 80 procent. Blisko 70 proc. podróży w Warszawie odbywa się komunikacją miejską. Staramy się, aby z miesiąca na miesiąc podnosić standard świadczonych usług, zarówno autobusów, tramwajów, metra, czy szybkiej kolei miejskiej. Każda z tych firm ma możliwość wprowadzania nowego taboru - podkreślił wiceprezydent Jacek Wojciechowicz.
Przyjazne dla pasażerów, nowe, elektryczne zespoły trakcyjne zostaną wyposażone w klimatyzację, systemy informacji pasażerskiej oraz monitoring zapewniający bezpieczeństwo podróży. Będą to długie składy, złożone z sześciu członów, o długości przedziału pasażerskiego ok. 92 m, a całego pojazdu ok. 110,9 m. Zostaną również wyposażone w 12 par szerokich drzwi (1,4 m szerokości), obniżoną podłogę dostosowaną do wysokości peronów oraz mieszany układ siedzeń: w końcowej części wagonów w sposób typowy dla pojazdów regionalnych - w układzie poprzecznym, a w środkowej części, w przestrzeni pomiędzy drzwiami - podobny do tego, jaki pasażerowie znają z metra (wzdłuż ścian, frontem do środka wagonu). Jednoprzestrzenne składy Newagu (bez przegród pomiędzy członami) przewiozą dzięki temu nie mniej niż 922 pasażerów.
Pojazdy będą także dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Wartość zamówienia wynosi 163,5 mln zł netto. Wszystkie pojazdy pojawią się w Warszawie po 16 miesiącach od dnia podpisania umowy, czyli do lipca 2012 r.
Warunki gwarancji zapewniają obsługę techniczną producenta przez 3 lata. W ramach kontraktu Newag przeszkoli także maszynistów SKM, którzy będą obsługiwać nowe składy. Nowe pojazdy będą używane do świadczenia usług przewozowych na liniach, które już SKM obsługuje albo wkrótce rozpocznie świadczenie takich usług (S9 Legionowo – Warszawa Gdańska).
To nie koniec dobrych wiadomości dla pasażerów. Pod koniec czerwca tego roku rozpoczną się dostawy pojazdów przeznaczonych do świadczenia usług na liniach „lotniskowych".
Ponieważ dopiero w grudniu zostanie otwarta łącznica prowadząca od linii nr 8 do Lotniska Chopina, pojazdy te będą eksploatowane przez SKM na liniach S1 Pruszków – Otwock i linii S2 Warszawa Zachodnia – Sulejówek Miłosna oraz od lipca pozwolą na świadczenie usług przewozowych na linii S9 ( Warszawa Gdańska – Legionowo).
Zakup wagonów to kolejny ważny krok w kontynuowanej wymianie warszawskiego taboru.
Od 2007 r. po stolicy kursuje 800 niskopodłogowych autobusów, do 2012 roku reszta
starych Ikarusów zostanie zastąpiona nowoczesnym taborem. Pierwsze 40 tramwajów
marki PESA jeździ już po warszawskich torach. Reszta ze 186 zamówionych zostanie dostarczona do 2013 r. Oprócz nich jeździ także 15 nowoczesnych tramwajów zamówionych w tej samej fabryce wcześniej. Z nowoczesnych składów korzysta też SKM – obecnie ma cztery, a w 2012 zwiększy tę liczbę o kolejne sześć. 13 składów dedykowanych połączeniu centrum miasta z lotniskiem dotrze jeszcze w drugiej połowie tego roku.
{jumi [*8]}