sobota, styczeń 29, 2022
Follow Us
piątek, 08 grudzień 2017 16:10

Pociągi podniosą komfort podróży samolotem

Napisane przez Dariusz Kotara
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Pociągi podniosą komfort podróży samolotem pexels.com

Koleje Mazowieckie są już gotowe, aby ich składy kursowały bezpośrednio na lotnisko w Modlinie.

Muszą jednak poczekać na przedłużenie linii kolejowej do samego portu Warszawa Modlin i budowę odpowiedniej infrastruktury dla pasażerów, czyli stacji z peronami, poczekalnią i kasami, które maja być gotowe w ciągu pięciu lat. - Nadal, więc musimy poczekać na tę inwestycję, choć nowe okoliczności zdecydowanie ją urealniły – przyznaje Robert Stępień, prezes zarządu i dyrektor generalny Kolei Mazowieckich.

Koleje mają już zakupiony tabor do obsługi trasy: Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa Modlin – Warszawa. Przewoźnik dysponuje już w tym celu 16 nowoczesnymi Elfami wyprodukowanymi przez bydgoską Pesę. Dziś pociągi kursują tylko do pobliskiej stacji, z której pasażerowie dowożeni są na lotnisko specjalnym autobusem, co napotyka na konkurencję m.in. ze strony przewoźników autobusowych i samochodów.

- Zakładamy, że gdy uruchomimy bezpośrednie połączenie między lotniskami, pasażerowie wybiorą nas - mówi portalowi WNP Robert Stępień. - Wskazują na to nasze doświadczenia: pasażerowie odchodzili od nas ilekroć rozpoczynaliśmy modernizację torów i wracali, gdy ją kończyliśmy.

Aby dojechać pociągiem do samego lotniska, brakuje torowej odnogi od znajdującej się w pobliżu głównej linii kolejowej. W zeszłym roku Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego zawarł w tej sprawie porozumienie ze spółką PKP PLK. Miesiąc temu wybrano wariant realizacji inwestycji. Przetarg na budowę PLK ogłosi w drugim kwartale roku 2019. Linia będzie gotowa najwcześniej za pięć lat, choć sama koncepcja budowy 6-kilometrowego odcinka ma już tyle samo lat, co czas jej realizacji. Przetarg będzie miał formułę P+B. Co oznacza, że budowa rozpocznie się najwcześniej rok po jego rozstrzygnięciu. Realizacja tego planu stała się możliwa, gdy w Regionalnym Programie Operacyjnym znalazły się środki finansowe. Wtedy to właśnie mazowiecki samorząd zawarł z PKP PLK porozumienie o dofinansowaniu inwestycji. Stało się to w grudniu 2016 r. Od września do października tego roku toczyły się zaś rozmowy w sprawie wyboru wariantu budowy oraz uściślenia kosztów inwestycji. Mają one wynieść 138 mln zł.

- Opowiedzieliśmy się za dwutorową linią pomiędzy stacją kolejową Modlin a portem lotniczym, z naziemną stacją przy terminalu lotniska. Planujemy też przebudowę stacji Modlin, co poprawi warunki funkcjonowania linii kolejowej numer 7 - informuje PLK. - Teraz będziemy mogli rozpocząć zabiegi o uzyskanie decyzji środowiskowej i lokalizacyjnej. Przewidujemy, że wydana zostanie w roku 2019.

Według zarządu Kolei Mazowieckich, kilkanaście procent przylatujących do Modlina i tak stale wybiera ich ofertę, mimo tego, że wiąże się to przesiadką.  

- Przewozimy pasażerów nie tylko na lotnisko, lecz także między stacjami pośrednimi. Kolej jest transportową alternatywą dla zakorkowanej stolicy; szczególnie w godzinach szczytu. Wzorcowym przykładem jest stacja Warszawa Służewiec z tamtejszym "zagłębiem biurowym". Podróż pociągiem wybierają osoby, które chcą podróżować szybciej.

Budowa dwutorowej łącznicy do portu w Modlinie umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów Kolei Mazowieckich do dwóch par na godzinę. A to, zdaniem prezesa Kolei Mazowieckich, stanie się głównym atutem dla pasażerów w „zmaganiach z konkurencją”.

Lotnisko Warszawa-Modlin jest w stanie przyjąć 3 mln pasażerów rocznie. Za pięć lat, po jego planowanej modernizacji, ta liczba ma się podwoić. Konieczność usprawnienia komunikacji pomiędzy Modlinem a Okęciem jest więc sprawą oczywistą.

(wg WNP)

a