czwartek, maj 13, 2021
Follow Us
środa, 13 kwiecień 2016 11:27

Karol Mikuli w Warszawie

Napisane przez Ewa Ploplis
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Karol Mikuli w Warszawie fot. freeimages.com

Po raz pierwszy w Warszawie 13 kwietnia o godz. 19 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie (ul. Próżna 7/9) odbędzie się koncert „Karol Mikuli - zapomniany uczeń Chopina, zasłużony obywatel Austro-Węgier". Wstęp na wydarzenie muzyczne jest wolny.

W programie koncertu znajdą się Pieśni Karola Mikuli op. 16, 17, 27 oraz Serenada As-dur op. 22 na klarnet i fortepian w wykonaniu: Gabrieli Machowskiej-Kopietz – fortepian, Witolda Żołądkiewicza – baryton i Anny Gut – klarnet. Prowadzenie i koncepcja - Michał Piekarski.

Zarówno pieśni Mikulego, jak i serenada są utworami, które w Warszawie nigdy nie miały okazji zabrzmieć, dlatego koncert jest jedyną możliwością zapoznania się z tą twórczością na żywo.

Co Chopina łączyło ze Lwowem, skoro nigdy w tym mieście nie był? Łącznikiem był Karol Mikuli, uczeń Chopina w Paryżu. Mikuli, wieloletni dyrektor Konserwatorium Galicyjskiego Towarzystwa Muzycznego we Lwowie wykształcił szereg pianistów i kompozytorów, dzięki czemu w roku 1910 Lwów stał się głównym miejscem obchodu Roku Chopinowskiego. Mikuli był też kompozytorem, autorem głównie utworów fortepianowych – tak jak Chopin – mazurków, polonezów, etiud. Całkowicie nieznane są za to jego pieśni. Muzykolog Michał Piekarski natrafił na nie w bibliotece konserwatorium we Lwowie, gdy przygotowywał materiały do pracy doktorskiej poświęconej muzyce i muzykologii we Lwowie. „Pieśni Mikulego wykazują związek z ogólnoeuropejskim romantyzmem i są utworami najwyższej próby, stanowiąc precedens w tego rodzaju twórczości komponowanej na ziemiach polskich w XIX w. Podobnie jest z kameralistyką Mikulego. Jego serenada na klarnet i fortepian wskazuje w partii fortepianu na wpływ Chopina, z drugiej strony, zwłaszcza w partii klarnetu, na melodykę Bukowiny, skąd wywodził się Mikuli" – podkreśla Michał Piekarski, który od dawna zgłębia dzieje muzyczne „najmuzykalniejszego z polskich miast".

Michał Piekarski - z wykształcenia muzykolog, absolwent Instytutu Muzykologii UW. Drugie magisterium obronił w Studium Europy Wschodniej UW. Oba kierunki wiążą się z jego zainteresowaniami, które koncentrują się wokół życia muzycznego Lwowa. Obecnie jest pracownikiem Instytutu Historii Nauki PAN, gdzie zajmuje się dziejami muzykologii we Lwowie oraz polski szkolnictwem muzycznym na początku XX w.

Gabriela Machowska-Kopietz — pianistka, muzykolog. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie fortepianu dr hab. Pawła Kamińskiego, klasie kameralistyki fortepianowej prof. Mai Nosowskiej i Roberta Morawskiego oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Swoje umiejętności pianistyczne doskonaliła podczas rocznych studiów w Conservatoire Royal de Bruxelles w Belgii, gdzie studiowała pod okiem Eugene Moguilevsky'ego i Olgi Roumchevitch. Miała rownież przyjemność pracować z prof. Elżbietą Tarnawską i prof. Andrzejem Jasińskim. Stypendystka Prezesa Rady Ministrów. Jeszcze w czasie studiów skierowała swoje zainteresowania w stronę muzyki kameralnej. Duży wpływ na to miała możliwość współpracy z "The Jacques Thibaut String Trio" i "The Talich String Quartet". Od kilku lat na stałe gra w zespole "Sentido del Tango" wykonując muzykę tangową, często z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych i kameralnych jak Capella Bydgostiensis, Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej czy Suwalska Orkiestra Kameralna. Współtworzy duet razem z klarnecistką Anną Gut. Współpracuje rownież z barytonem Witoldem Żołądkiewiczem, wraz z którym wykonuje mało znane pieśni wybitnego ucznia F. Chopina - Karola Mikulego. W 2011 roku razem z Witoldem Żołądkiewiczem i Katarzyną Kalisz nagrała płytę z kompozycjami uczniów Fryderyka Chopina zatytułowaną "Tradycje Chopinowskie we Lwowie", nad którą patronat objął Konsulat Generalny RP we Lwowie.

Anna Gut – absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Studiowała również w Conservatoire National à Rayonnement Régional w Nicei w klasie klarnetu Michela Lethieca. Doskonaliła swoje umiejętności w klasach mistrzowskich wybitnych klarnecistów i pedagogów, takich jak: Yves Didier, Guy Deplus, Arnaud Leroy, Eduard Brunner oraz kwartetu klarnetowego Vienna Clarinet Connection. Stypendystka Ministra Kultury, laureatka międzynarodowych oraz ogólnopolskich festiwali klarnetowych i konkursów kameralnych. Ma na swoim koncie nagrania i koncerty ze znanymi artystami polskiej sceny rozrywkowej. Jest pierwszą klarnecistką orkiestry symfonicznej Perfect Girls 'n' Friends pod dyr. Wojciecha Zielińskiego. Płyta Perfect Girls 'n' Friends Orchestra "Chopin Symphony Jazz Project" znalazła się wśród nominowanych do nagrody Fryderyk 2011 w kategorii "Jazzowy Album Roku". Obecnie klarnecistka Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. Witolda Lutosławskiego. Jedną z jej największych pasji jest muzyka kameralna.

Organizatorem koncertu jest Austriackie Forum Kultury przy wsparciu: Urzędu Dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy.

a