czwartek, czerwiec 20, 2024
Follow Us
poniedziałek, 10 wrzesień 2012 15:52

Polskim mallom konieczny lifting

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Galeria Kazimierz Galeria Kazimierz Fot. JLLS

Jedna trzecia działających centrów handlowych przeszła różnego rodzaju modernizację, a trend ten nasili się w przyszłości w związku ze starzeniem się nieruchomości i zmianami w ich otoczeniu. Około 100 obiektów handlowych będzie zmodernizowanych do końca 2014 r.

– wynika z opublikowanego przez Jones Lang LaSalle nowego raportu o rynku nieruchomości handlowych w Polsce. Wg dyr. Edyty Potery z JLLS - spośród istniejących na terenie kraju nieruchomości handlowych, aż 50 proc. powstało przed rokiem 2002, a więc ma dzisiaj ponad 10 lat. Blisko połowa z tych obiektów przeszła już różnego rodzaju modernizację, w tym rozbudowę, mającą na celu dostosowanie obiektu do zmian w jego otoczeniu oraz w samym centrum handlowym. Zmianami tymi są na przykład: wzrost konkurencji rynkowej, popyt na jedynie wysokiej jakości powierzchnię ze strony wchodzących do Polski sieci handlowych czy inne zwyczaje zakupowe klientów, w tym rosnąca rola e-commerce jako kanału sprzedaży”.

Zmienia się również funkcja centrów handlowych: ich atrakcyjność związana jest przede wszystkich z szeroką ofertą galerii handlowej, a nie sklepu spożywczego – jeszcze w 2000 r. udział obiektów, w których głównym magnesem była galeria handlowa, wynosił 50 proc., dziś jest to już 74 proc., a w 2014 r. wzrośnie do 78 proc. Wg szacunków JLLS, jedna trzecia centrów handlowych istniejących na polskim rynku poddana została procesowi modernizacji, a kolejne obiekty czekają na przebudowę czy rozbudowę; do końca 2014 r. modernizowanych będzie około 100 nieruchomości handlowych.

Zdaniem dyr. Agaty Sekuły z JLLS: - trend ten jest szczególnie widoczny biorąc pod uwagę ostatnio obserwowany wzrost liczby inwestorów starających się kupić centra handlowe okazyjnie lub z pomysłem na powiększenie ich wartości poprzez stworzenie nowych źródeł dochodu. Ponadto, wielu inwestorów zainteresowanych do tej pory wyłącznie najlepiej prosperującymi obiektami, zmienia strategię wyboru produktów inwestycyjnych na korzyść nieruchomości oferujących potencjał do kreacji dodatkowego dochodu. Kluczem do sukcesu jest nabycie centrum handlowego we właściwym punkcie cyklu jego życia, czyli w takim, w którym oferuje ono wiele możliwości podniesienia wartości obiektu, a co istotne, zakup powinien opierać się na szczegółowym biznes planie, który zostanie wdrożony po przejęciu danego projektu.

W raporcie omówione zostały na podstawie studiów przypadków takie strategie przeciwdziałania przestarzałości technologicznej i funkcjonalnej obiektów handlowych, jak przebudowa, powiększenie, odnowienie czy re-komercjalizacja. Przykładami zrealizowanej modernizacji w postaci przebudowy obiektu i przearanżowania zestawienia najemców są m.in. Blue City i Klif w Warszawie, Galeria Pomorska w Bydgoszczy, Molo w Szczecinie, Pasaż Łódzki w Łodzi czy Galeria Gniezno w Gnieźnie.

{jumi [*9]}

a