Podczas festiwalu odbędą się liczne konkursy muzyki filmowej, pokazy filmów, klasy mistrzowskiei otwarte wykłady. Zarówno amatorzy, jak i profesjonaliści znajdą tu coś dla siebie. Niektóre z wydarzeń festiwalowych odbędą się w Instytucie Rozbitek – założonym przez Kaczmarka centrum produkcji artystycznej i działalności edukacyjnej.
W tym roku do Poznania przyjadą: scenograf Florence Fellmann, scenarzysta Peter Buchman, kompozytor, dyrektor muzyczny Sundance Institute Peter Golub, kompozytor Richard Bellis, scenograf Waldemar Kalinowski oraz aktor i reżyser popularnego serialu "Przyjaciele", Joe Regalbuto. Będą oni prowadzić zajęcia dla wszystkich chętnych.
Podczas Transatlantyku 2012 czekają nas dwa konkursy muzyki filmowej: Transatlantyk Film Music Competition i Transatlantyk Instant Composition Contest. Pierwszy z nich polega na tym, że uczestnicy muszą stworzyć muzykę do 7-minutowego fragmentu filmu "Mój przyjaciel Hachiko" Lassego Hallstroma i do animacji "Wielka ucieczka" Damiana Nenowa. W drugim konkursie uczestnicy będą komponować muzykę "na żywo" - po obejrzeniu krótkiego filmu na oczach widzów na scenie stworzą utwór fortepianowy do obrazu. Łączna pula nagród to 70 tysięcy dolarów.
Na tegorocznym festiwalu będzie można zobaczyć kilkanaście filmów z gatunku kina zaangażowanego. Wśród nich obejrzymy m.in. "Wiedźmę wojny" Kima Nguyena, "Pozdrowienia z raju" Brillante Mendozy, traktujący o porwaniu obcokrajowców na Filipinach oraz "To tylko wiatr" Bence'a Fliegaufa o atakach na romskie osady na Węgrzech między 2008 a 2009 rokiem.
Ciekawa jest również tematyka filmów dokumentalnych, które pojawią się na festiwalu Kaczmarka. Podzielone one zostały na dwie kategorie: Nowe Polskie Dokumenty i Transatlantyk Docs. Poruszone zostaną m.in. takie tematy, jak korupcja w Afryce czy globalny ruch hakerów.
Dokumenty pojawią się także w sekcji Transatlantyk Art. Będą to filmy "Siedem bram Jerozolimy" Jarosława Minkowicza i Tomasza Bagińskiego oraz "I Want (No) Reality" Any Brzezińskiej. Pierwszy z tych obrazów inspirowany jest twórczością Krzysztofa Pendereckiego. Tło muzyczne filmu stanowi wykonanie "Siedmiu bram Jerozolimy" Pendereckiego w 75. rocznicę jego urodzin w warszawskim Teatrze Wielkim. W filmie pojawiają się soliści Teatru Wielkiego w Warszawie i Kieleckiego Teatru Tańca. Z kolei dzieło Brzezińskiej opowiada o grupie teatralnej Needcompany, którego założycielem i dyrektorem artystycznym jest Jan Lauwers. Obraz traktuje o tym, po co tworzyć sztukę i co zrobić, żeby spełnić swoje marzenia.
Podczas festiwalu Kaczmarka pokazanych zostanie 170 filmów. Zostały one rozdzielone do 18 sekcji tematycznych – tak różnych, jak Nowe Kino Skandynawskie, Kino Klasy B – Ekstaza i Mdłości, Bike Movies – Kino Rowerowe, Poza Gatunkiem – Sci-fi czy Transatlantyk Eko. Organizatorzy postawili również na zorganizowanie ciekawych miejsc, w których odbędą się wydarzenia festiwalowe. W budynku Starej Drukarni znajdzie się Klub Festiwalowy. Wokół niego stworzone zostanie Miasteczko Festiwalowe Alvernia Studios, a w pobliżu będzie Kino Plenerowe Bałtyk. Pokazy filmowe odbędą się również w Multikinie 51 i kinie Muza.
Jan A.P. Kaczmarek pragnie, aby jego festiwal nazywać "glokalnym". Ma to oznaczać, że impreza jest silnie związana z miejscem, w którym się odbywa, a więc jest z jednej strony lokalna, a z drugiej ma aspiracje i konteksty globalne. Nie należy chyba odmawiać festiwalowi tej nazwy, skoro przewijają się w nim wątki polskie i zagraniczne, a całość jest wybuchową mieszanką edukacji i rozrywki na najwyższym poziomie.
{jumi [*7]}