sobota, kwiecień 20, 2024
Follow Us
poniedziałek, 14 maj 2012 17:08

Nowa rzeczywistość rynku leków Wyróżniony

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Nowa rzeczywistość rynku leków www.sxc.hu

I kwartał 2012 r. był przełomowy dla polskiego sektora farmaceutycznego. Przyniósł zdecydowany, kilkunastoprocentowy, spadek rynku w stosunku do I kw. ub.r.

Wszystko za sprawą obowiązującej od 1 stycznia ustawy refundacyjnej, która gruntownie przeobraziła dotychczasowe zasady obrotu lekami oraz reklamy aptek i punktów aptecznych. Także dla Pelion Healthcare Group (dawniej PGF), wiodącej firmy rynku, pierwsze miesiące roku okazały się jednymi z najtrudniejszych w ponad 20–letniej historii firmy. Skonsolidowana sprzedaż Grupy zmniejszyła się o 1 proc. do poziomu 1.663,3 mln zł (z 1.680,4 mln zł rok wcześniej). Zaś zysk operacyjny w tym samym czasie zmniejszył się o 40 proc.: z 31,0 do 18,6 mln zł. W połączeniu z nieznaczną obniżką marży, w dużo mniejszym stopniu pozwoliło to pokryć koszty działalności. Grupa wciąż jeszcze ponosi koszty wdrożenia koniecznych zmian, w tym zakończenia programu lojalnościowego, a także wprowadzenia nowych – zgodnych z obowiązującymi od początku roku regulacjami – programów dla pacjentów. W rezultacie, wynik na poziomie EBITDA obniżył się o 27 proc., a na poziomie netto aż o 70 proc.

Negatywny wpływ zmian najwyraźniej widać w części detalicznej. Należy jednak pamiętać, że sprzedaż hurtową czekają kolejne obniżki sztywnych marż na początku 2013 r. i 2014 r. o 1 pkt. proc. w każdym roku. Ustawodawca, usztywniając ceny leków refundowanych, przejął na siebie w 100 proc. odpowiedzialność za ich poziom, jednocześnie pozbawiając hurtownie, apteki i pacjentów możliwości kupowania tych leków taniej. W efekcie, w I kwartale 2012 r., pomimo spadku średniej ceny leku w Polsce, odpłatność pacjenta znacząco wzrosła, pogarszając dostępność farmaceutyków, zwłaszcza dla mniej zamożnych grup społecznych.

Wprowadzony ustawą całkowity zakaz reklamy aptek (przy zachowaniu możliwości reklamowania leków) nie pozwala na dotarcie do pacjentów z informacją o atrakcyjnych cenach preparatów dostępnych w aptekach, nawet kosmetycznych czy związanych z utrzymaniem higieny. W konsekwencji, dotychczasowi klienci apteki przechodzą do innych podmiotów, najczęściej najlepiej reklamowanych zagranicznych sieci handlowych. To wszystko powoduje, że otoczenie prawne dla hurtowej i detalicznej dystrybucji farmaceutycznej w Polsce stało się bardzo trudne i, w dłuższym okresie czasu, wymaga podjęcia określonych działań po stronie kosztowej. Grupa Pelion zapowiada przeprowadzenie redukcji zatrudnienia. Do tej pory wypowiedzenia otrzymało już prawie 130 pracowników. Planuje się, że pracę może stracić do końca br. kolejne 150 osób. Rozważana jest także optymalizacja sieci aptek w Polsce, poprzez sprzedaż blisko 10 proc. posiadanych placówek.

W dalszym ciągu Pelion będzie realizować działania w zakresie obniżania zadłużenia netto Grupy, które na koniec marca br. spadło o blisko 46 mln zł w stosunku do końca 2011 r. oraz o blisko 190 mln zł w skali roku. Pomogło to poprawić wskaźniki zadłużenia, pomimo spadku wartości EBITDA.

Odpowiedzią na nowe otoczenie prawne oraz rosnące oczekiwania klientów jest realizowany od początku tego roku w Aptekach Dbam o Zdrowie Program Opieki Farmaceutycznej. Jego celem jest wsparcie farmaceuty w sprawowaniu opieki nad pacjentem w formie dokumentowanego procesu. Każdy uczestnik POF zyskuje dostęp do portalu internetowego www.opiekafarmaceutyczna.com, poświęconego zdrowiu oraz powiązanej z nim infolinii. Dzięki tym narzędziom, pacjenci mają możliwość konsultacji dotyczących zamienników leków. By spełnić najbardziej rygorystyczne interpretacje nowego prawa, POF nie jest reklamowany. Informacje o nim są dostępne wyłącznie w aptekach

{jumi [*9]}

a