środa, kwiecień 24, 2024
Follow Us
piątek, 09 marzec 2012 06:53

Powolny wzrost marż

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Krzysztof Gradecki Krzysztof Gradecki EKO Holding

Zarząd sieci sklepów EKO Holding prognozuje, że w pierwszym półroczu br. wypracuje przychody ze sprzedaży na poziomie 869,5 mln zł.

Oznacza to wzrost o prawie 27 proc. w porównaniu z wynikiem sprzed roku (685,1 mln zł). EBITDA ma wynieść 17,6 mln zł - to poziom zbliżony do wyniku z pierwszego półrocza 2011 r. – Ub. rok przeznaczyliśmy na konsolidowanie naszej Grupy, optymalizację kosztów oraz otwarcia placówek, które przynoszą jej korzyści dopiero po pewnym czasie. Dostrzegamy też zmiany w otoczeniu rynkowym – powoli wzrastają marże – oczekujemy, że w kolejnych kwartałach br. zbliżą się do poziomu z lat 2009 - 2010 - powiedział Krzysztof Gradecki, prezes EKO Holding. Prognoza zakłada pełną konsolidację spółek przejętych przez Grupę w 2011 r. (Rovita i Niwex), wdrożenie nowej struktury zarządzania sklepami oraz poprawę efektywności kosztowej i operacyjnej, np. w logistyce. Zarząd EKO Holding prognozuje także zakończenie procesu łączenia segmentu dystrybucyjnego w jedną spółkę – PGD Polska, co wpłynie na obniżenie kosztów Grupy.

Zgodnie ze strategią na 2012 rok, Grupa EKO Holding będzie rozwijać projekt wyceny produktów i różnicowania ich cen, który ruszył w lutym br., we współpracy z zachodnioeuropejską firmą doradczą. - Ze względu na dużą skalę podwyżek cen w 2011 r. zdecydowaliśmy się na wprowadzenie mechanizmu wyceny produktów i różnicowania cen w zależności od lokalnych uwarunkowań sklepów. Celem projektu jest zwiększenie naszej marży, a efektów oczekujemy już w tym roku  - mówi Gradecki. Plan na ten rok zakłada również zmianę strategii asortymentowej w sieci EKO w zależności od formatu sklepu. Do życia zostały powołana dwie grupy (dywizje): supermarketów, o pow. od ok. 200 mkw.  (pełna standaryzacja placówek) oraz mniejszych sklepów, typu convenience, o pow. ok. 100 mkw. (zarządzanie dostosowane do indywidualnych potrzeb lokalnego klienta). Projekt zakłada również zmniejszanie liczby sprzedawanych towarów cieszących się nikłym zainteresowaniem klientów. Celem tych zmian jest zwiększenie sprzedaży oraz poprawa marży.

Na koniec 2011 r. przychody ze sprzedaży Grupy EKO Holding wzrosły do rekordowego poziomu 1,5 mld zł i były wyższe o 20,2 proc. w porównaniu z 2010 r. (1,25 mld zł). EBIDTA firmy ukształtowała się wówczas na poziomie 27,8 mln zł. Najważniejszy wpływ na wyniki Grupy miała sytuacja rynkowa: presja producentów na podwyżki cen wpłynęła na zmniejszenie marż handlowych. Grupa zauważa jednak symptomy poprawy w 2012 r. – stopniowy wzrost marż do oczekiwanego poziomu. Na koniec ub.r. działało 299 supermarketów EKO, 22 placówki Aligator, 746 sklepów Rabat oraz 150 drogerii Jasmin. Sieć EKO zajmuje wiodącą pozycję na rynku sprzedaży detalicznej w południowo-zachodniej Polsce. Do EKO Holding należy również Polska Grupa Drogeryjna, lider hurtowej dystrybucji artykułów drogeryjnych w kraju.

{jumi [*9]}

a