wtorek, kwiecień 23, 2024
Follow Us
środa, 25 styczeń 2012 10:11

Budowa Zachodniego może ruszyć

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Projekt przyszłego dworca Warszawa Zachodnia Projekt przyszłego dworca Warszawa Zachodnia HB Reavis Group

HB Reavis Group i PKP będą mogły zbudować nowy dworzec Warszawa Zachodnia. Prezes UOKiK wyraziła zgodę na utworzenie West Station Investment, wspólnej firmy obu spółek.

Holenderska spółka HB Reavis Group należy do grupy kapitałowej HB, która prowadzi działalność deweloperską, budowlaną oraz zarządza nieruchomościami m.in. na Słowacji, Czechach i Węgrzech. PKP w Warszawie stoi na czele grupy kapitałowej, której jedynym właścicielem jest Skarb Państwa. W wyniku koncentracji HB Reavis Group i PKP będą wspólnie kontrolowały spółkę WSI, która zajmie się budową nowego dworca kolejowego Warszawa Zachodnia i komercyjnym zagospodarowaniem przyległych terenów – wybudowaniu centrum biurowego. Po przeprowadzeniu postępowania antymonopolowego prezes Urzędu uznała, że koncentracja nie doprowadzi do istotnego ograniczenia konkurencji. Na temat wspólnej inwestycji PKP podpisała w połowie ub.r. z HB Reavis umowę inwestycyjną. Zamierzeniem obu stron jest powstanie dworca kolejowego do końca 2014 r., a w kolejnych latach nowoczesnego kompleksu budynków, łączących funkcje biurowe, handlowe i usługowe. Koszt całego przedsięwzięcia to 110 mln euro. - Nowy dworzec kolejowy i siedem budynków biurowych powstanie od strony Al. Jerozolimskich na obszarze prawie 17 tys. mkw. Wejście na dworzec możliwe będzie zarówno z podziemnego tunelu, jak i części naziemnej, gdzie w okolicy zlokalizowane są przystanki komunikacji miejskiej. Budynek zajmie 1250 mkw. powierzchni. Będzie w całości przystosowany dla osób mających trudności z poruszaniem się, jak i niewidomych, zaopatrzony w klimatyzację i monitoring. To kolejna inwestycja PKP SA przygotowywana wspólnie z prywatnym inwestorem, podobnie jak w Katowicach i Poznaniu. Dworzec Warszawa Zachodnia i tereny wokół niego stwarzają ogromne możliwości. Dlatego funkcje dworcowe, gwarantujące europejski standard obsługi podróżnych, zostaną tu z powodzeniem połączone z komercyjnymi - mówi Paweł Olczyk, członek zarządu PKP SA.
Obok dworca zbudowane zostanie nowoczesne centrum biznesowe, składające się z siedmiu budynków biurowych (sześć budynków sześciokondygnacyjnych i jeden 12-kondygnacyjny) o łącznej powierzchni 54 tys. mkw. Pod nimi znajdzie się dwupoziomowy parking podziemny na ok. 1000 aut, dostępny dla pracowników i najemców tych obiektów. Parking dla podróżnych przygotowany zostanie od strony ul. Tunelowej. Inwestycja będzie powstawać etapami. Zamierzeniem obu stron jest powstanie dworca kolejowego do końca 2014 r., następnie budynki biurowe – wszystkie do 2017 r. Doradztwo prawne dla PKP SA podczas negocjacji i finalizowania umowy prowadziła Kancelaria Trusiewicz Siwko. Zespół uczestniczył już wcześniej w rozmowach dot. budowy dworców w Poznaniu i Katowicach. Doradztwo prawne dla HB Reavis świadczyła kancelaria Allen&Overy, doświadczona w prowadzeniu projektów deweloperskich.  
{jumi [*9]}

a