Holenderska spółka HB Reavis Group należy do grupy kapitałowej HB, która prowadzi działalność deweloperską, budowlaną oraz zarządza nieruchomościami m.in. na Słowacji, Czechach i Węgrzech. PKP w Warszawie stoi na czele grupy kapitałowej, której jedynym właścicielem jest Skarb Państwa. W wyniku koncentracji HB Reavis Group i PKP będą wspólnie kontrolowały spółkę WSI, która zajmie się budową nowego dworca kolejowego Warszawa Zachodnia i komercyjnym zagospodarowaniem przyległych terenów – wybudowaniu centrum biurowego. Po przeprowadzeniu postępowania antymonopolowego prezes Urzędu uznała, że koncentracja nie doprowadzi do istotnego ograniczenia konkurencji. Na temat wspólnej inwestycji PKP podpisała w połowie ub.r. z HB Reavis umowę inwestycyjną. Zamierzeniem obu stron jest powstanie dworca kolejowego do końca 2014 r., a w kolejnych latach nowoczesnego kompleksu budynków, łączących funkcje biurowe, handlowe i usługowe. Koszt całego przedsięwzięcia to 110 mln euro. - Nowy dworzec kolejowy i siedem budynków biurowych powstanie od strony Al. Jerozolimskich na obszarze prawie 17 tys. mkw. Wejście na dworzec możliwe będzie zarówno z podziemnego tunelu, jak i części naziemnej, gdzie w okolicy zlokalizowane są przystanki komunikacji miejskiej. Budynek zajmie 1250 mkw. powierzchni. Będzie w całości przystosowany dla osób mających trudności z poruszaniem się, jak i niewidomych, zaopatrzony w klimatyzację i monitoring. To kolejna inwestycja PKP SA przygotowywana wspólnie z prywatnym inwestorem, podobnie jak w Katowicach i Poznaniu. Dworzec Warszawa Zachodnia i tereny wokół niego stwarzają ogromne możliwości. Dlatego funkcje dworcowe, gwarantujące europejski standard obsługi podróżnych, zostaną tu z powodzeniem połączone z komercyjnymi - mówi Paweł Olczyk, członek zarządu PKP SA.
Obok dworca zbudowane zostanie nowoczesne centrum biznesowe, składające się z siedmiu budynków biurowych (sześć budynków sześciokondygnacyjnych i jeden 12-kondygnacyjny) o łącznej powierzchni 54 tys. mkw. Pod nimi znajdzie się dwupoziomowy parking podziemny na ok. 1000 aut, dostępny dla pracowników i najemców tych obiektów. Parking dla podróżnych przygotowany zostanie od strony ul. Tunelowej. Inwestycja będzie powstawać etapami. Zamierzeniem obu stron jest powstanie dworca kolejowego do końca 2014 r., następnie budynki biurowe – wszystkie do 2017 r. Doradztwo prawne dla PKP SA podczas negocjacji i finalizowania umowy prowadziła Kancelaria Trusiewicz Siwko. Zespół uczestniczył już wcześniej w rozmowach dot. budowy dworców w Poznaniu i Katowicach. Doradztwo prawne dla HB Reavis świadczyła kancelaria Allen&Overy, doświadczona w prowadzeniu projektów deweloperskich.
{jumi [*9]}
- Jesteś tutaj:
- Start
- Polityka
- Nieruchomości
- Budowa Zachodniego może ruszyć