Wydrukuj tę stronę
środa, 25 styczeń 2012 15:51

Po pół miliona w 2011 i 2012

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Dom Mody vitkAc Dom Mody vitkAc Dom Mody vitkAc

Na początku 2012 r. całkowita powierzchnia najmu w polskich centrach handlowych wynosiła 7,58 mln mkw. W ub.r. dostarczono na rynek ok. 487 tys. mkw. nowej powierzchni.

Według raportu Jones Lang LaSalle podobna wielkość trafi na rynek w tym roku. Niespełna pół mln mkw. w 2011 r. to o 17 proc. więcej niż w roku 2010. 80,5 proc. tego wolumenu przypadło na 17 nowych centrów handlowych, natomiast pozostałe 19,5 proc. na rozbudowy 10 już istniejących obiektów. Najwięcej nowej powierzchni oddano do użytku w miastach małych (poniżej 100 tys. mieszkańców), a na osiem głównych aglomeracji przypadło jedynie 25 proc. - najniższy wynik od początku rozwoju tego sektora. Największe przeobrażenia układu sił na rynku JLLS obserwuje w tych miastach, w których otwarto pierwsze nowoczesne obiekty lub projekty, które wyróżniają się szczególną jakością i zestawem najemców. Rok 2011 przyniósł też odbicie w sektorze parków handlowych i wyspecjalizowanych magazynów handlowych. Oddano do użytku ponad 293 tys. mkw. powierzchni w tych obiektach, z czego prawie połowa była udziałem sieci z branży „dom i ogród”. Otwarto także jedno centrum wyprzedażowe – Factory w Modlniczce pod Krakowem. Prawie 40 międzynarodowych marek rozpoczęło działalność w Polsce w 2011 r. Reprezentują one różne branże takie jak „dom i ogród”, moda, obuwie czy gastronomia. Działalność w Polsce zainaugurowały m.in. Toys’R’Us, GAP, Foot Locker, Desigual, Dorothy Perkins czy Lindex. Otwarcie warszawskiego Domu Mody vitkAc (wcześniej nazywanego Wolf Bracka) pozwoliło zadebiutować na polskim rynku wiele znanym ikonom luksusu (m.in. Gucci, Bottega Veneta, Yves Saint Laurent czy Lanvin). Zanotowano też zamknięcie węgierskich sklepów Jeans Club, która to firma zakończyła swoją działalność w całej Europie.  Obecnie w budowie znajduje się ok. 707 tys. mkw. powierzchni w centrach handlowych, z czego w br. oddane zostanie ok. 495 tys. mkw. Na najmniejsze miasta (poniżej 100 tys. mieszkańców) przypadnie tym razem ok. 45 proc. nowej powierzchni, a na główne osiem miast ok. 29 proc. Wśród najbardziej znaczących obiektów planowanych do ukończenia w br. są m.in.: Europa Centralna w Gliwicach, Nova Park w Gorzowie Wlkp., Auchan w Łomiankach k. Warszawy i Galeria Korona w Kielcach. Możliwe jest również ukończenie City Center w Rzeszowie i Galerii Trzy Korony w Nowym Sączu.
Zdaniem dyr. Edyty Potery z JLLS: - Polska coraz częściej jest postrzegana odrębnie od reszty regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Dlatego też w ub.r. w naszym kraju pojawili się tacy giganci rynku jak GAP, Foot Locker czy Toys’R’Us. Dodatkowo nasz rynek jest obserwowany przez szereg marek luksusowych, dla których Polska jawi się jako potencjalny rynek wzrostu. Dodatkowo, ze względu na rozmiar i liczbę ludności naszego kraju, istnieją duże możliwości rozwoju na wielu mniejszych rynkach poza Warszawą. Pozwala to na optymalizację strategii rozwoju poszczególnych sieci, co czyni nasz kraj dla wielu grup najemców bardziej atrakcyjnym.
{jumi [*9]}

Artykuły powiązane

© 2019 KURIER365.PL