sobota, luty 15, 2025
Follow Us
niedziela, 27 listopad 2011 07:20

Mniejsze miasta chcą handlu

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Mniejsze miasta chcą handlu www.sxc.hu

Siedem mniejszych miast centralnej Polski odznacza się wysokim potencjałem inwestycyjnym na rynku powierzchni handlowych.

To główna teza najnowszej analizy Colliers International zatytułowanej – „Nowe szlaki na handlowej mapie Polski – nieodkryty potencjał mniejszych miast”. Raport zawiera przegląd rynków handlowych w miastach o liczbie ludności od 30 do 100 tys. Miasta analizowane są pod względem istniejącej i planowanej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej oraz wskaźników ekonomicznych, takich jak stopa bezrobocia i siła nabywcza mieszkańców. Pruszków, Otwock, Grodzisk Mazowiecki i Sochaczew zostały wskazane jako najbardziej atrakcyjne lokalizacje dla kolejnych inwestycji handlowych w województwie mazowieckim. Natomiast w województwie łódzkim potencjałem charakteryzują się Zgierz, Kutno i Wieluń.

Raport zostanie opublikowany w sześciu częściach. Pierwsza obejmuje centralną Polskę, czyli  województwa mazowieckie i łódzkie. Na podstawie wyników analizy stworzona została mapa wytyczająca nowe „szlaki handlowe” obejmujące miasta charakteryzujące się wysokim potencjałem ze względu na ograniczoną ilość nowoczesnej powierzchni handlowej oraz korzystne parametry ekonomiczne. Rynki handlowe w mniejszych miastach istotnie różnią się od siebie zarówno pod względem stopnia rozwoju, jak i lokalnych uwarunkowań, w związku z czym dosyć trudno je porównywać i uzyskać miarodajne wyniki. Jednak istnieją pewne kluczowe czynniki, które determinują sukces planowanej inwestycji w danej lokalizacji, należą do nich m.in. nastawienie władz lokalnych, rozwój infrastruktury, dostępność gruntów czy zwyczaje zakupowe mieszkańców. Są to istotne elementy, które mogą bardzo ułatwić realizację inwestycji bądź przeciwnie – uczynić ją wręcz niemożliwą.

- Takie potencjalne luki stanowią ciekawą alternatywę dla większych miast, które są już względnie nasycone pod względem istniejącej powierzchni handlowej. Mniejsze miejscowości stanowią ciekawą opcję dla inwestorów, którzy chcą zaistnieć w nowych, perspektywicznych lokalizacjach - mówi Dominika Jędrak, dyrektor działu badań i doradztwa w Colliers International.

{jumi [*9]}

a