Podatnicy płacący podatek od nieruchomości mogą spodziewać się znacznych udogodnień. Ministerstwo gministerstwoospodarki chce wprowadzić ujednolicony wzór deklaracji związanych z rozliczaniem tego podatku.
{jumi [*4]}Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w formie spółki, a ich firmy są właścicielami nieruchomości mają obowiązek złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości. Powinni to zrobić raz do roku, do 15 stycznia. Jeżeli kupią nieruchomość w trakcie roku, mają 14 dni na złożenie deklaracji. Deklaracje składa się w urzędzie gminy - informują Joanna Szlęzak-Matusewicz i Jerzy Toczyński z firmy doradczej Tax Care. Na stronie internetowej ministerstwa finansów znajduje się wzór formularza deklaracji. Każda gmina może jednak ustalić własny formularz. W efekcie podmioty posiadające nieruchomości położone na terenie wielu gmin muszą wypełniać deklaracje dla każdej z nich na innym formularzu. Różnorodność formularzy powoduje, że firmy nie mogą np. wykorzystywać programów komputerowych do ich wypełniania. Na dodatek stawki podatku w każdej gminie są inne. Nie trudno wyobrazić sobie, że firmy, które posiadają nieruchomości w kilkunastu czy kilkudziesięciu gminach mają w związku z tym bardzo dużo pracy. Każdą deklarację muszą wypełnić ręcznie. Jest jednak światełko w tunelu, bo ministerstwo gospodarki chce ulżyć przedsiębiorcom. W dokumencie „Więcej przedsiębiorczości – mniej papierowych obowiązków” opublikowanym na stronach resortu, znalazły się propozycje wydłużenia terminu składania deklaracji do 15 lutego, a także ujednolicenia wzoru deklaracji. Jednolity formularz ma określić minister finansów w rozporządzeniu.
Joanna Szlęzak-Matusewicz i Jerzy Toczyński - Tax Care
{jumi [*9]}