czwartek, marzec 28, 2024
Follow Us
wtorek, 02 luty 2010 17:33

Wizerunek przewoźników

Napisane przez Paweł Ludwicki / Press
Oceń ten artykuł
(2 głosów)
Weteran polskich kolei - Parowóz Ty51 Weteran polskich kolei - Parowóz Ty51
{jumi [*4]}Koniec roku był dla spółek kolejowych owocny w publikacje medialne. Instytut Newton Media przeanalizował artykuły o polskich przewoźnikach. Co zaskakujace, okazało się, że najkorzystniej na tle całej grupy wypadło PKP Cargo – pod koniec ubiegłego roku ukazały się o spółce tylko 2 negatywne artykuły.

Instytut Newton Media sprawdził artykuły o przewoźnikach kolejowych opublikowane pomiędzy 15 listopada a 15 grudnia 2009 roku. W badaniu wzięto pod uwagę dzienniki i tygodniki (zarówno ogólnopolskie, jak i regionalne), a także portale (np. Onet.pl, Wirtualna Polska, Interia.pl). Mimo, że ukazało się w tym czasie wiele artykułów pozytywnych (w sumie 197 tekstów o przewoźnikach), które zawierały informacje na temat nowych umów, rozkładach jazdy (w tym nowe trasy, niższe ceny biletów itp.), to w pozostałej części teksty miały wydźwięk zdecydowanie negatywny (ogółem 144 publikacje negatywne). Dziennikarze skupiali się w tych tekstach głównie na problemach przewoźników. Pojawiały się zdania, że mimo obietnic co do utrzymywania konkretnych tras zarządy spółek zmieniały decyzje i wycofywały się z wcześniejszych. Oczywiście krytyce nie umknęły problemy związane z wyglądem i stanem polskich dworców oraz toalet (w tym względzie najwięcej dostało się Przewozom Regionalnym, cen biletów, wszelkiego rodzaju opóźnień i braku informacji (Intercity i Przewozy Regionalne) oraz przekształceniami właścicielskimi (Przewozy Regionalne). Sugerowano, że przekazanie spółki Przewozy Regionalne samorządom było błędną decyzją, gdyż skutkowało również zapowiedziami zwolnień oraz protestami pracowników.

Ciekawym wnioskiem przeprowadzonej analizy jest to, że najlepiej na tle przewoźników kolejowych wypadło PKP Cargo, mając w badanym okresie tylko 2 publikacje zdecydowanie negatywne (w tym czasie ukazało się ogółem 109 artykułów o tej spółce). Zdziwienie jest tym większe, że Cargo w ostatnim czasie przechodziło bardzo bolesną restrukturyzację, a kryzys gospodarczy był bardzo bolesny zwłasza dla przewoźników towarowych. Dla porównania o Przewozach Regionalnych ukazały 82 negatywne wzmianki, o PKP Intercity – 44, o Polskich Liniach Kolejowych – 15, a o PKP SA – 5. W kontekście zdecydowanie pozytywnych artykułów najlepiej wypadło PKP Intercity, Przewozy Regionalne (jednak liczba 82 negatywnych artykułów przeważa nad 69 pozytywnymi) oraz PKP Cargo.

Z badania Newton Media, w ciągu miesiąca o sytuacji polskich kolei ukazało się ponad 1,2 tysiąca wzmianek – najwięcej z nich opublikowały media regionalne.

Informacje o spółkach kolejowych.

Przewozy Regionalne: 69 artykułów pozytywnych, 284 neutralne, 82 negatywne (razem: 435),

PKP Intercity: 97 pozytywnych, 265 neutralnych, 44 negatywne (razem: 406),

PKP PLK: 7 pozytywnych, 141 neutralne, 15 negatywne (razem 163),

PKP Cargo: 22 pozytywne, 85 neutralnych, 2 negatywne (razem 109),

PKP S.A.: 2 pozytywne, 92 neutralne, 5 negatywnych (razem 99).

(źródło: Press, styczeń 2010)

 

{jumi [*3]}

a