Z monitora dowiadujemy się, że w przypadku Polski kryterium kursu walutowego nie jest wypełnione ze względu na fakt, że nasz kraj nie uczestniczy w mechanizmie ERM II (dwuletnim okresie obowiązkowo poprzedzającym przystąpienie do strefy euro). Także nie wypełnione jest przez nasz kraj kryterium zmienności kursu złotego względem euro. W sierpniu br. wciąż utrzymywała się ona na wysokim, choć stosunkowo stabilnym poziomie. Miara zmienności (ilustrowana współczynnikiem ERV) w ujęciu miesięcznym wyniosła 8,7 (wobec 8,8 przed miesiącem). Znaczącym zmianom nie uległy również zmienności implikowane z opcji walutowych. Bardziej wygładzona, kwartalna miara ERV obniżyła się natomiast z 15,4 do 10,7 (najbardziej wśród walut UE) z uwagi na fakt, że jej sierpniowa wartość nie uwzględnia już silnego wzrostu zmienności w maju spowodowanego nasileniem kryzysu greckiego.
Także kryterium stabilności cen nie jest wypełnione przez Polskę od października 2008 r. Wiosenne prognozy Komisji Europejskiej przewidują ponowne spełnienie tego kryterium w I-II kwartale 2011 r. W lipcu br. wartość referencyjna dla kryterium stabilności cen wzrosła do poziomu 1,7 proc. Podstawą do obliczenia tej wartości były dane z 3 państw Unii Europejskiej o najbardziej stabilnych cenach: Portugalii, Estonii i Słowacji. Wzrost wartości referencyjnej na skutek stopniowego wychodzenia państw Europy Zachodniej z kryzysu, jak również spadek średniego tempa wzrostu tzw. indeksu HICP w Polsce w ostatnich 12 miesiącach do 3,3 proc., doprowadziły do zmniejszenia różnicy między inflacją w Polsce a wartością referencyjną do 1,6 pkt. proc.
Obecnie nie jest wypełnione również kryterium fiskalne ze względu na nałożoną na Polskę procedurę nadmiernego deficytu. Wynik sektora instytucji rządowych i samorządowych (deficyt sektora finansów publicznych) w 2009 r. wyniósł -7,1 proc. PKB. Monitor przypomina, że zgodnie z przyjętą przez rząd aktualizacją Programu Konwergencji 2009, Polska do 2012 r. powinna ograniczyć nadmierny deficyt sektora finansów publicznych. Realizacja tej rekomendacji umożliwiłaby zakończenie procedury nadmiernego deficytu wobec Polski najpóźniej w 2013 r. Jednak – informuje Monitor - istnienie nadmiernego deficytu zostało stwierdzone już w 24 z 27 państw UE.
Tymczasem z aktualnej wyceny instrumentów finansowych wynika, że rynek dyskontuje wejście Polski do strefy euro w przedziale 2019 do 2020 r. Z kolei z majowej ankiety Reuters wynika natomiast, że medianą oczekiwań analityków rynkowych w odniesieniu do daty przyjęcia w Polsce euro jest nadal rok 2015. Przy tym najwcześniejsza i najpóźniejsza prognozowana przez nich data wejścia Polski do strefy euro określana jest odpowiednio na 2014 r. oraz 2019 r.
{jumi [*9]}