poniedziałek, grudzień 05, 2022
Follow Us
wtorek, 16 kwiecień 2013 10:39

Nasi na torach w Belgii

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Nasi na torach w Belgii Fot. PKP

Największy polski towarowy operator kolejowy zrealizował samodzielne, najdłuższe w historii spółki przewozy poza granicami kraju. Trasę z Gliwic do portu w Zeebrugge nad Morzem Północnym o długości blisko 1500 km pociąg pokonał w ciągu dwóch dni.

Były to jednocześnie pierwsze samodzielnie wykonane przewozy na terenie Belgii. Pociąg inaugurujący obecność PKP Cargo na terenie kolejnego państwa europejskiego wyruszył z Gliwic w sobotę 13 kwietnia. Skład prowadzony przez lokomotywę w barwach firmy przekroczył polsko-niemiecką granicę w okolicach Frankfurtu nad Odrą (Oderbrücke), następnie przejechał trasę o długości około 750 km przez terytorium Niemiec, pokonał przejście graniczne z Belgią (Aachen/Montzen) i po pokonaniu kolejnych blisko 300 km dotarł w poniedziałek 15 kwietnia wczesnym rankiem do Zeebrugge.

Samodzielny przejazd był możliwy do zrealizowania, ponieważ w październiku 2012 r. PKP Cargo otrzymało od administracji belgijskiej odpowiedzialnej za transport kolejowy Certyfikat Bezpieczeństwa w zakresie tzw. części „B”. Dokument ten uprawnia przewoźnika do samodzielnego wykonywania przewozów towarowych po sieci kolejowej Belgii.

PKP Cargo prowadzi działania zmierzające do wydłużenia tras pociągów poruszających się po kluczowych korytarzach transportowych łączących węzłowe punkty logistyczne w Europie. – Chcemy rozwijać naszą obecność poza granicami Polski. To jeden z filarów rozwoju PKP Cargo. To także krok w kierunku dywersyfikacji działalności, który uatrakcyjni naszą ofertę i zwiększy konkurencyjność– mówi Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo.

Jego firma posiada obecnie certyfikaty bezpieczeństwa uprawniające do samodzielnej realizacji przewozów również w Niemczech, Republice Czeskiej, Republice Słowackiej i Austrii. Spółka ubiega się o certyfikaty w kolejnych krajach, na Węgrzech i w Holandii.

Od czasu uzyskania uprawnień PKP Cargo systematycznie z roku na rok zwiększa ilość realizowanych połączeń i masę przewożonych ładunków. Dotyczy to również Europy Zachodniej. Regularne prowadzone są pociągi m.in. do Hamburga, ładunki klientów PKP Cargo docierają do Antwerpii i do granicy francuskiej (Saarbrücken). Wachlarz transportowanych poza Polską towarów jest bardzo szeroki. Są to m.in. węgiel, koks, ruda żelaza, żużel wielkopiecowy, wyroby stalowe, samochody i części samochodowe.

{jumi [*9]}

a