piątek, marzec 29, 2024
Follow Us
niedziela, 07 kwiecień 2013 14:59

Więcej centrów w 2013 r.

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
nowe centrum Europa Centralna nowe centrum Europa Centralna Fot. JLLS

W 2013 r. ukończone zostanie ponad 644 tys. mkw. powierzchni handlowej – najwięcej od 2009 r. Jeśli te założenia zostaną zrealizowane, bieżący rok okaże się jednym z najlepszych pod względem wielkości dostarczonej podaży w historii polskiego rynku handlowego.

Eksperci Jones Lang LaSalle podsumowali sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych na koniec I kw. 2013 r. oraz zaprezentowali trendy i prognozy rozwoju na nadchodzące miesiące. W I kw. br. do użytku oddano ponad 54 tys. mkw. nowej powierzchni najmu w trzech centrach handlowych – Europie Centralnej w Gliwicach (łącznie obiekt ten obejmuje 27 tys. mkw. w ramach centrum handlowego wraz z 40 tys. mkw. w parku handlowym), Galerii Veneda w Łomży (16,2 tys. mkw.) oraz Galerii MM w Poznaniu (10,8 tys. mkw.). Był to jedynie przedsmak tego, co czeka rynek w tym roku. Obecnie całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga 11 mln 134 tys. mkw., z czego 8 mln mkw. przypada na centra handlowe.

 

Pod koniec I kw. w budowie znajdowało się ponad 723 tys. mkw. powierzchni, z czego zdecydowana większość zostanie oddana w tym roku. Dotychczas słabiej zagospodarowane rynki Polski Wschodniej obecnie nadrabiają zaległości. Ponad 21 proc. powierzchni planowanej na 2013 r. powstaje w dwóch województwach: lubelskim i podlaskim. Z kolei, po niewielkim spowolnieniu w dwóch poprzednich latach, nowe obiekty otworzą się w największych miastach Polski, na którą przypada ok. 40 proc. powstającej obecnie powierzchni. Zdaniem dyr. Marty Augustyn z JLLS - warto zwrócić uwagę na kilka kierunków rozwoju polskiego rynku centrów handlowych. Już teraz obserwujemy zwiększone zainteresowanie inwestorów dworcami kolejowymi w największych miastach. Wyraźne przyspieszenie widoczne jest także na rynku centrów wyprzedażowych. Po niedawnym otwarciu przez firmę Neinver Factory Annopol w Warszawie, całkowita podaż powierzchni handlowej w tym segmencie wzrosła do 163 tys. mkw. w 10. outletach. Co więcej, zapowiedziano już budowę kolejnych tego typu obiektów, tym razem w Białymstoku i Lublinie, co wpisuje się w trend ekspansji handlu we wschodniej części kraju. Również niektóre ulice handlowe budują swoją pozycję jako atrakcyjnych miejsc dla najemców. Rynek ten nie jest tak silnie rozwinięty jak w innych krajach Europy, jednak dostrzegamy rosnące zainteresowanie lokalami użytkowymi ze strony niektórych marek luksusowych. Dobrym przykładem jest Louis Vuitton, który swój pierwszy sklep w Polsce otworzy wkrótce w domu mody vitkAc w Warszawie. Z kolei marki z popularnego segmentu, jak np. H&M, na ulicach handlowych urządzają swoje tzw. flagowe sklepy.         

Na polskim rynku debiutują nowe marki, zarówno krajowe jak i zagraniczne. Sinsay (LPP) z sukcesem weszła na rynek, wyprzedzając wkrótce po otwarciu wyniki innych marek grupy. Należy również wspomnieć o debiucie sieci Hollister, (spółka-córka Abercrombie & Fitch), która otworzyła pierwszy sklep w warszawskiej Galerii Mokotów. Zgłaszając popyt na nową powierzchnie, najemcy najchętniej wybierają obiekty istniejące, z mocną pozycją rynkową lub – w przypadku projektów w budowie - te, których termin ukończenia jest możliwie najbliższy. Istnieją jednak wyjątki – Galeria Wilanów i Galeria Białołęka planowane w Warszawie (GTC) lub Forum Radunia w Gdańsku (Multi Development), cieszą się dużym zainteresowaniem potencjalnych najemców.

 

a