środa, czerwiec 19, 2024
poniedziałek, 17 wrzesień 2012 14:24

Lewitacja na fali Wyróżniony

Napisane przez as
Lewitacja na fali fot. Argonne National Laboratory

Krople zawieszone w powietrzu? Pierwszą podejrzaną jest bezgrawitacyjna próżnia, jednak prawda jest o wiele, wiele ciekawsza. Lewitacja wywołana dźwiękiem jest nie tylko możliwa, ale może zrewolucjonizować medycynę i farmakologię.

Jeśli zjawisko lewitacji wydaje się wam nudne, prawdopodobnie macie zbyt ciekawe życie lub oglądaliście zbyt wiele filmów science fiction. Trudno jednak zaprzeczyć, że o lewitacji magnetycznej słyszymy już od jakiegoś czasu. Aż strach pomyśleć, ale podróżującym kolejami magnetycznymi w Azji lewitacja mogła wręcz spowszednieć. W końcu wiemy, że magnesy przyciągają się i odpychają nawzajem, więc czemu nie miałyby służyć lewitacji? No dobrze, a gdybyście się dowiedzieli, że ten sam efekt można osiągnąć za pomocą dwóch małych głośników?

Zadziwiającego odkrycia „akustycznej lewitacji” dokonali naukowcy z NASA. Ustawione naprzeciw siebie głośniki generują fale dźwiękowe o częstotliwości 22 kiloherców – trochę wyższej, niż jesteśmy w stanie usłyszeć. Zderzające się fale tworzą razem zjawisko zwane falą stojącą. Takie fale znane są fizykom od dawna i znajdują codzienne zastosowanie w instrumentach muzycznych, laserach czy kuchenkach mikrofalowych.

Innym ciekawym efektem jest to, że w miejscach zwanych węzłami fali grawitacja zdaje się nie obowiązywać dla małych przedmiotów, takich jak krople wody. Efekty można zobaczyć na filmie badaczy z Argonne National Laboratory w stanie Illinois, którzy pożyczyli odkrycie NASA dla własnych celów badawczych.

Powiedziałbym, że obiekty zawieszone w powietrzu to okazja do nowego święta. Jednak zawsze znajdzie się kilku ludzi, na których takie błahostki nie robią wrażenie. Tych zapewniam, że odkrycie ma swoje praktyczne zastosowanie – naukowcy z Argonne wierzą, że odkrycie będzie kluczowe dla medycyny. Dzięki zachowaniu leków w ich bezkształtnej formie, dużo mniejsze dawki substancji będą potrzebne, aby osiągnąć spodziewany efekt w ciele pacjenta.

Jak? Podobno ma to coś wspólnego z lepszym wchłanianiem ich przez ciało. Jednak zanim odpowiem z całą pewnością, muszę przygotować się do Święta Lewitacji.