Posunięcie, jeżeli wejdzie w życie, uczyniłoby Paryż jedną z głównych metropolii zakazujących poruszanie się dieslem. - Cel jest jasny: chcę końca diesla w Paryżu do 2020 roku - powiedziała mer stolicy Francji, Anne Hidalgo.
Głównym uzasadnieniem jest zmniejszenie ilości chorób płuc i serca związanych z wdychaniem tlenku azotu. Samochody z silnikiem diesla są coraz bardziej popularne, ponieważ emitują mniej dwutlenku węgla, jednak uwalniają około cztery razy więcej mieszaniny tlenków azotu niż pojazdy benzynowe.
Dane opublikowane przez Europejską Agencję Środowiska w listopadzie 2014 roku pokazują, że Paryż ma roczne średnie stężenie dwutlenku azotu 82,5 mikrogramów na metr sześcienny powietrza - czyli dwa razy więcej niż wynosi granica Unii Europejskiej. Na czele tabeli stoi jednak Londyn z rocznym stężeniem na poziomie 94. mikrogramów.
- Emisja oleju napędowego jest głównym źródłem zanieczyszczenia powietrza w wielu europejskich miastach - mówi Frank Kelly, naukowiec z King College London. - Naszym celem jest czyste powietrze, jednak aby go zrealizować musimy znaleźć alternatywy dla pojazdów z silnikiem diesla - dodał.