wtorek, lipiec 16, 2024
czwartek, 15 maj 2014 15:11

Teleskop Hubble'a w liczbach Wyróżniony

Napisane przez Andrzej Chodnicki
Emisyjna Mgławica Orzeł – jedno z najsłynniejszych zdjęć teleskopu Hubble'a Emisyjna Mgławica Orzeł – jedno z najsłynniejszych zdjęć teleskopu Hubble'a fot. NASA

24 kwietnia 1990 roku, prom kosmiczny Discovery wyniósł na orbitę Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Od tego momentu teleskop zajrzał w ogromną ilość nieznanych miejsc.

Niedawno minęły 24 lata od kiedy Kosmiczny Teleskop Hubble’a (HST) jest w kosmosie, a już pomału zbliżamy się ćwierćwiecza jego kariery. Z tego powodu NASA opublikowała kilka niesamowitych statystyk generowanych przez światowej sławy teleskop.

Hubble ożywił i przekształcił nasze postrzeganie przestrzeni i otwartego świata, w którym prawie wszystko wydaje się możliwe. Teleskop ujawnił właściwości przestrzeni i czasu, które dla większości ludzkości były rozpoznawane w głowach naukowców i filozofów. Dziś Hubble nadal oferuje widok kosmicznych cudów, których nie widzieliśmy wcześniej i jest na czele wielu odkryć.

Wkrótce po wystrzeleniu okazało się, że zwierciadło Hubble'a miało nieprawidłowy profil, przez co zdolność rozdzielcza całego teleskopu znacznie odbiegała od oczekiwanej. Astronauci naprawili maszynę w grudniu 1993 roku. Łącznie z tą podróżą, astronauci pięciokrotnie uczestniczyli w misjach serwisowych HST. Pierwsza trwała od 2 do 13 grudnia 1993. Kolejne serwisy miały miejsce w dniach 11-21 lutego 1997, 19-27 grudnia 1999, 1-12 marca 2002, 11-24 maja 2009.

Oto niektóre ze statystyk Kosmicznego Teleskopu Hubble'a z 24. lat pracy:

• - Hubble rejestruje zdjęcia gwiazd, planet i galaktyk podczas orbitowania wokół Ziemi z prędkością ok. 28157 km/h.
  • - Od początku swojej misji Hubble dokonał ponad milion obserwacji.
  • - Teleskop zaobserwował 38 tysięcy ciał niebieskich.
  • - Hubble przebył drogę ponad 4.82 miliarda kilometrów wokół Ziemi na wysokości około 563. kilometrów.
  • - Dane zebrane przez Teleskop Hubble'a przekroczyły 100 terabajtów danych.
  • - Aktualnie HST generuje ok. 844 gigabajtów danych miesięcznie.
  • - Około 4000. astronomów z całego świata korzystało z teleskopu do badania wszechświata.
  • - Z wykorzystaniem danych Hubble'a astronomowie opublikowali ponad 11.000 prac naukowych, co czyni go jednym z najbardziej produktywnych instrumentów naukowych jakie kiedykolwiek zbudowano.
  • - Hubble waży prawie 11 ton, czyli tyle ile dwa dorosłe słonie.
  • - Zwierciadło Hubble'a ma 2,4 metra średnicy.
  • - Teleskop ma długość 13,3 metra, czyli tyle ile duży szkolny autobus.

Źródło: Cownauce.pl