czwartek, marzec 28, 2024
Follow Us
czwartek, 31 październik 2013 14:18

Gimball - beztroski robot Wyróżniony

Napisane przez Kos
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Gimball - beztroski robot fot. Adrien Briod

Gimball wpada i odbija się od przeszkód, a nie ich unika. Ten kulisty robot o 34. centymetrach średnicy lata wokół najbardziej nieprzewidywalnych i chaotycznych środowisk, bez potrzeby korzystania z czujników wykrywających.

To właśnie ta odporność na obrażenia, inspirowana owadami, jest tym co odróżnia Gimball od innych robotów latających. Robot chroniony jest elastyczną kulistą klatką, która pozwala mu absorbować wstrząsy i odbijać się od przeszkód. Równowagę utrzymuje za pomocą żyroskopowego systemu stabilizacji. Jedne z pierwszych testów były przeprowadzone w wysokich lasach w szwajcarskiej Lozannie. Tam Gimball prezentował się wyśmienicie. Odbijał się od pnia do pnia, ale zachowywał swój kurs. Robot zostanie publicznie zaprezentowany podczas konferencji IREX w Tokio, w dniach 5-9 listopada.

Napędzany dwoma śrubami i kierowany za pomocą płetw, Gimball może pozostać na kursie mimo licznych kolizji. Ten wyczyn był ogromnym wyzwaniem dla doktoranta Adriena Briod'a z Politechniki Federalnej w Lozannie. - Chodziło o to, aby ciało robota zachowało równowagę po kolizji tak, by mógł utrzymać swoją trajektorię lotu. - powiedział. Wraz ze swoim kolegą Mariuszem Kornatowskim Briod opracował żyroskopowy system stabilizacji, na który składa się podwójny pierścień z włókna węglowego, który utrzymuje robota w pionie, a klatka stabilizuje wstrząsy.

Projekt pozbawiony czujnika

Większość robotów nawiguje za pomocą skomplikowanej sieci czujników, które pozwalają im uniknąć przeszkód w wyniku zmiany otoczenia wokół nich. - To bardzo niewygodny sposób. - mówi Briod - Czujniki są ciężkie i kruche. Nie mogą też pracować w pewnych warunkach, np. kiedy środowisko jest wypełnione dymem.

Solidność Gimballa leży w jego prostocie technologicznej. - Owady radzą sobie z kolizjami bardzo dobrze. Dla nich to naprawdę nie jest nic szczególnego, ponieważ są tak zaprojektowane, by się odbijać. To właśnie w tym kierunku zdecydowaliśmy się pójść w naszych badaniach.

Robot jest przygotowany do radzenia sobie w najtrudniejszym terenie. - Naszym celem było to, by robot dotarł w takie miejsca, w których inne maszyny sobie nie poradzą, np. do budynków, które zawaliły się w wyniku trzęsienia ziemi. Zainstalowany aparat może dostarczyć cennych wiadomości służbom kryzysowym. Wyposażony tylko w kompas i czujnik wysokości Gimball wykazuje zdolność do utrzymania kursu na przestrzeni kilkuset metrów, pomimo kolizji z obiektami na swojej drodze.

Gimball jest ostatnim z szeregu kolizyjnych robotów opracowanych na Politechnice Federalnej w Lozannie. Jego system stabilizacyjny, kulisty kształt i niewielka waga - zaledwie 370 gramów - demonstruje potencjał dużo większy niż jego prototypy. - Mechanizm musi być inteligentny, ponieważ złożone systemy unikania przeszkód nie są wystarczające - powiedział Briod. Mimo to twierdzi, że "nie jesteśmy jeszcze gotowi, by konkurować naszym modelem. Owady są dużo lepsze.".

{jumi [*7]}

a