W oparciu o mikrotechnologię ogniw paliwowych, w KTH Royal Institute of Technology w Sztokholmie, urządzenie o nazwie MyFC PowerTrekk wykorzystuje zwykłą wodę do przedłużenia żywotności baterii w urządzeniach o mocy do 3 watów. Anders Lundblad, badacz KTH i wynalazca MYFC, mówi, że urządzenie może być zasilane przez świeżą lub morską wodę, gdyż ta w cale nie musi być całkowicie czysta.
- Nasz wynalazek ma duży potencjał do przyspieszenia rozwoju społecznego na rynkach wschodzących. - mówi Lundblad - Istnieje wiele obszarów, w których brakuje energii elektrycznej, podczas gdy telefony komórkowe spełniają coraz bardziej istotne funkcje, takie jak dostęp do informacji pogodowych czy płatności elektroniczne.
Złącze USB przywiązuje kompaktową ładowarkę PowerTrekk do urządzenia. Po prostu woda wylewa się na małej płycie metalowej wewnątrz urządzenia, następnie uwalniany jest wodór, który łączy się z tlenem w celu przekształcania energii chemicznej w energię elektryczną. W rezultacie naładowanej mocy wystarczy by zasilić baterię np. iPhone'a od 25 do 100 procent jej całkowitej pojemności.
Lundbland prowadził swoje badania przez ponad 15 lat. Teraz twierdzi, że wizja biznesu kryjąca się za MYFC da szansę komercjalizacji technologii ogniw paliwowych i przyczyni się do rozwoju technologii ochrony środowiska. Ponadto ładowarka ma być krokiem w kierunku budowy ogniw paliwowych w laptopach.
- Wprowadzenie naszej ładowarki na rynek jest strategicznym ruchem, który miejmy nadzieję uzyska szeroką akceptację ogniw paliwowych w całym społeczeństwie. Nasz wynalazek może wydawać się teraz drogi, ale w dłuższej perspektywie, gdy dotrzemy do rynku masowego, ceny pójdą w dół. - dodaje Lundbland.
Ogniwa paliwowe można już teraz znaleźć w elektrycznych samochodach osobowych, ciężarowych i autobusach oraz w zasilaczach awaryjnych szpitali czy elektrociepłowni. Proces, w którym ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną jest uważany za bezpieczny i przyjazny dla środowiska, a jego jedynym produktem ubocznym jest para wodna. System ogniw paliwowych jest pasywny i nie posiada wentylatorów lub pomp.
Lundbland twierdzi, że ta ładowarka jest szybsza i bardziej niezawodna niż ładowarka słoneczna. Głównymi grupami docelowymi MYFC PowerTrekk są ci, którzy podróżują lub mieszkają w odległych rejonach świata, miłośnicy wolnej przestrzeni i pracownicy pierwszej pomocy.
MYFC planuje otworzyć sklep internetowy dla swojego produktu PowerTrekk. Firma sprzedała już technologię do użytkowników w Chinach, Japonii, USA i do większości krajów Europy.
{jumi [*7]}