sobota, maj 18, 2024
Follow Us
czwartek, 28 luty 2013 10:43

Multimedialna nauka Wyróżniony

Napisane przez Kos
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Multimedialna nauka fot. sxc.hu

Gry komputerowe to całkiem świeża rozrywka, sięgająca tylko jednego pokolenia. Przez wielu uważane są za stratę czasu, jedną z głównych rzeczy odciągającą młodych ludzi od nauki, a dla innych to wspaniałe, wręcz uzależniające źródło rozrywki. Czy jednak nie można połączyć przyjemnego z pożytecznym?

Dwóch profesorów w swoim komentarzu opublikowanym w magazynie Nature twierdzi, że neurolodzy powinni pomagać w rozwijaniu atrakcyjnych cyfrowych gier, które zwiększają pracę mózgu i poprawiają samopoczucie. Daphne Bavelier z Uniwersytetu w Rochester i Richard Davidson z Uniwersytetu Wisconsin-Madison namawiają projektantów gier i neurologów do współpracy na rzecz opracowania nowych gier, które trenują mózg i wpływają na zachowania np. zmniejszając niepokój, wyostrzając uwagę i poprawiając empatię. Autorzy zauważają, że już teraz niektóre gry wideo przeznaczone są do leczenia depresji lub  zachęcają chorych na raka do kontynuacji leczenia.

Zainteresowanie grami wideo, które wciąż wzrasta wśród amerykańskich dzieci, wiąże się z szeregiem negatywnych efektów takich jak otyłość, agresywność, zachowania antyspołeczne, a w skrajnych przypadkach uzależnienie. Jednak autorzy twierdzą, że gry wideo mogą mieć korzystny wpływ na mózg.

W zeszłym roku Bavelier i Davidson przewodniczyli spotkaniu w Białym Domu z ekspertami multimedialnej rozrywki, aby omówić sposoby korzystania z interaktywnych technologii, takich jak gry wideo, w celu głębszego zrozumienia funkcji mózgu, jak również w celu dostarczenia nowych narzędzi zwiększających uwagę i dobre samopoczucie.

Praca Bavelier koncentruje się na tym, w jaki sposób ludzie się uczą i jak nasz mózg przystosowuje się do nowych sytuacji, zarówno tych naturalnych (np. głuchota), jak i poprzez trening (np. granie w gry wideo). Zespół zajmuje się badaniami jak nowe środki, w tym gry, mogą zostać wykorzystane w celu szybszego uczenia się i większej plastyczności mózgu.

Davidson, który bada emocje i mózg, prowadzi projekt finansowany przez Bill & Melinda Gates Foundation. Ma on na celu stworzenie dwóch gier wideo przeznaczonych do pomocy uczniom szkół średnich w rozwoju społecznym i umiejętności emocjonalnych, takich jak empatia, współpraca, koncentracja psychiczna i samoregulacjia.

- Stopniowo ta praca zacznie odpowiadać na gorące pytania społeczności - jaki wpływ ma technologia na nasze umysły i nasze życie. Pozwoli to nam stworzyć nowe zestawy narzędzi sprzyjające pozytywnym nawykom umysłu. - podsumowują autorzy.

{jumi [*7]}

a