MSP wyjaśniło m.in., iż „Ministerstwo Skarbu Państwa przedłożyło 12 marca 2009 r. projekt ustawy wraz z negatywną opinią Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego odnośnie partycypacji samorządów w finansowaniu świadczeń przewidzianych ustawą. Kwestie związane z finansowaniem ustawy były następnie przedmiotem szeregu spotkań i uzgodnień z Ministerstwem Finansów, Rządowym Centrum Legislacji i Prokuratorią Generalną Skarbu Państwa. 1 czerwca 2009 r. projekt ponownie trafił na posiedzenie Komitetu Stałego Rady Ministrów, w ramach którego powołana została Grupa Robocza z udziałem zainteresowanych resortów celem uzgodnienia zagadnień związanych z finansowaniem świadczeń. Ostatnie spotkanie w ramach Komitetu Stałego Rady Ministrów odbyło się 10 lutego 2010 r. W następstwie przeprowadzonych uzgodnień minister finansów został zobowiązany do dokonania analizy dotyczącej wpływu wejścia w życie projektowanej regulacji na przyrost długu sektora finansów publicznych w perspektywie lat 2013 – 2016. W konsekwencji powyższego minister finansów 5 marca ub.r. wskazał, iż w przypadku wejścia przedmiotowej ustawy w życie w 2012 r., z chwilą zakończenia wydawania decyzji administracyjnych dotyczących przyznania świadczeń nastąpi skokowy wzrost długu publicznego o 18 mld zł i relacji długu do PKB o ok. 1,0-1,1 pkt. proc.”. Zdaniem MSP „przeznaczenie na realizację ustawy kwoty 20 mld zł może zatem spowodować przekroczenie przez Polskę dozwolonej przez Unię Europejską bariery długu publicznego w stosunku do PKB. Projekt ustawy o świadczeniach pieniężnych przyznawanych niektórym osobom, których dotyczyły procesy nacjonalizacji jest więc przygotowany. Jednak ze względu na znaczące, czynione w ostatnich latach oszczędności, związane z globalnym kryzysem finansowym w wielu dziedzinach naszego życia społecznego i gospodarczego oraz duże obciążenia finansowe wynikające z tej ustawy, w obecnej sytuacji ekonomicznej, projekt ustawy nie może być przeprowadzony”.
{jumi [*9]}