Obecny system prawny fakturowania elektronicznego oparty jedynie na bezpiecznym podpisie elektronicznym lub systemie wymiany danych elektronicznych (EDI) niestety nie uległ upowszechnieniu. Proponowane zmiany niwelują bariery technologiczne związane z ograniczeniami w wystawianiu faktur, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa obrotu i zmierzają w kierunku uproszczenia wymogów administracyjno – formalnych. Na gruncie obecnie obowiązującej ustawy o podpisie elektronicznym dotychczasowe zawężenie fakturowania w formie elektronicznej z wykorzystaniem podpisu elektronicznego do podpisu w wersji o najwyższym stopniu zaawansowania nie znajduje uzasadnienia w prawie europejskim. Projektowane zmiany wprowadzające konstrukcję zaawansowanego podpisu elektronicznego rozbudują katalog podpisów elektronicznych o różnym poziomie zapewnienia integralności podpisywanych danych oraz autentyczności podpisującego. Umożliwi to podatnikom możliwość fakturowania w formie elektronicznej z wykorzystaniem zaawansowanego podpisu elektronicznego.
Propozycja zmian w ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych polegająca na wdrożeniu tzw. osobistego podpisu elektronicznego, co do zasady jest uwarunkowana wprowadzeniem do obiegu dokumentów tożsamości wyposażonych w mikroprocesor. Będzie to zapewne dodatkowym obciążeniem dla sektora finansów publicznych. Przy braku konkretnych założeń związanych z wymianą dowodów osobistych nie jest możliwa ocena zarówno korzyści z wprowadzenia przedmiotowej zmiany, jak również wielkość kosztów niezbędna do poniesienia.
{jumi [*9]}