Wydrukuj tę stronę
czwartek, 09 sierpień 2018 14:47

14. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa

Napisane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Blisko 50 koncertów, ponad 240 utworów, 91 artystów, 18 zespołów i to wszystko w zaledwie 23 dni.

Dziś rusza 14. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa.

Zaprezentowana będzie polska i zagraniczna kameralistyka oraz muzyka symfoniczna w znakomitych interpretacjach na instrumentach współczesnych i historycznych.

Tegoroczna edycja Festiwalu Chopin i jego Europa. Niepodległa. Od Chopina do Paderewskiego wpisuje się w obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Będzie to szczególna okazja, aby przybliżyć utwory, które powstały w czasach, kiedy Polska była pod zaborami, a kompozytorzy musieli mieć na uwadze wszechpanującą cenzurę, m.in. „Z życia narodu”. Obrazy fantazyjne na tle Preludium A-dur (op. 28 nr 7 Chopina) Zygmunta Noskowskiego, Kwintet smyczkowy F-dur op. 20 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego z tematem „Mazurka Dąbrowskiego”. Ów „Mazurek” stanowi temat przewodni Uwertury do opery „Der Pole und sein Kind” niemieckiego kompozytora Alberta Lortzinga, który w ten sposób chciał uczcić Polaków opłakujących upadek powstania listopadowego. Nie zabraknie również utworów wielkiego patrioty, kompozytora i pianisty, Ignacego Jana Paderewskiego, którego nazwisko i twórczość wpisują się w program Festiwalu, a wręcz nadają mu rys.

 

Premiery na Festiwalu Chopin i jego Europa

 

- Fireworks Agaty Zubel - światowe prawykonanie

 

„Spojrzenie na 100 lat narodu, tradycji, sukcesów, wyzwań, ale także kultury, kontekstów, myśli, w końcu samej muzyki (!) - może zawierać niekończącą się ekspozycję obserwacji i skojarzeń. (…) Nie uzurpuję sobie prawa, by ta muzyka służyła podsumowaniu albo przestrodze. Chcę za to zakrzyknąć: +Cieszę się, że żyję wolna tu i teraz!+” - Agata Zubel

 

Utwór powstał wiosną tego roku na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza w związku z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, jako część międzynarodowego programu „Polska 100” oraz Młodzieżowej Orkiestry Unii Europekskiej w ramach projektu „2018 European Year of Cultural Heritage”.

 

- „Halka” Stanisława Moniuszki

 

Ta czteroaktowa opera do libretta Włodzimierza Wolskiego zostanie po raz pierwszy wykonana na instrumentach historycznych, w autorskiej włoskiej wersji językowej.

 

Na przełomie XIX i XX wieku „Halka” była wystawiana w języku polskim, rosyjskim, czy słoweńskim. W 1899 roku w Teatrze Maryjskim w Petersburgu Opera została wykonana we włoskiej wersji językowej, do czego przyczyniła się Salomea Kruszelnicka - ukraińska diva, która tryumfowała w roku tytułowej Halki.

 

- Symfonia C-dur „Roma” Georgesa Bizeta - pierwsze wykonanie w Warszawie

 

Światową sławę Bizet zyskał jako twórca oper. Symfonię pisał około 11 lat, dokonując wielu poprawek i nigdy nie doprowadzając do wersji ostatecznej. Całość dzieła zabrzmiała po raz pierwszy już po śmierci kompozytora, w 1875 roku. Inspiracją do skomponowania Symfonii „Roma” był pobyt kompozytora w Italii, w ramach stypendium „Grand Prix de Rome”. I tak powstał utwór symfoniczny, którego poszczególne części miały nawiązywać do różnych miast włoskich. W rezultacie powstała rzecz niezwykle interesująca, w której można usłyszeć nawiązania do Wagnera, czy fragmenty o wyrazistej, „operowej” dramaturgii.

 

Soliści:

 

Nelson Freire, Garrick Ohlsson, Dang Thai Son, Alexei Lubimov, Leif Ove Andsnes, Yulianna Avdeeva, Seong-Jin Cho, Kevin Kenner, Charles Richard-Hamelin, Krzysztof Jabłoński, Nelson Goerner, Ludmil Angelov, Akiko Ebi, Peter Donohoe, Olli Mustonen, Marc-André Hamelin, Benjamin Grosvenor, Elisabeth Leonskaja, Yaara Tal, Howard Shelley, Plamena Mangova, Vadym Kholodenko, Tobias Koch, Makoto Ozone, Paweł Wakarecy, Michał Szymanowski, Jan Lisiecki ,Gidon Kremer, Fabio Biondi, Alena Baeva, Janusz Wawrowski, Andrzej Bauer, Marcin Zdunik, Christophe Coin, Alex Szilasi, Haruma Sato, Michiaki Ueno, Yibai Chen, Antonin Musset, Alois Posch, Dóra Ombódi, Lorenzo Coppola, Vivica Genaux, Martina Belli, Christoph Prégardien,Tomasz Konieczny, Mariusz Godlewski, Tina Giorina Faz, Monika Ledzion, Matheus Pompeu, Karol Kozłowski, Robert Gierlach, Rafał Siwek, Anastasia Rizikov, Krzysztof Książek, Piotr Alexewicz.

 

Zespoły:

 

European Union Youth Orchestra / Gianandrea Noseda, Orpheus Chamber Orchestra, Bergen Philharmonic Orchestra / Ed Gardner, Royal Philharmonic Orchestra / Grzegorz Nowak, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej / Jean-Luc Tingaud • {oh!} Orkiestra Historyczna / Vaclav Luks, Concerto Köln / Gianluca Capuano, Europa Galante / Fabio Biondi, Sinfonia Varsovia / Grzegorz Nowak / José Maria Florencio / Jacek Kaspszyk, Orkiestra Filharmonii Narodowej / Jacek Kaspszyk, Amadeus Orkiestra Kameralna Polskiego Radia / Agnieszka Duczmal, Apollon Musagete Quartett, Belcea Quartet, Quatour Mosaiques, Kremerata Baltica, Ensemble Dialoghi.

 

Stanisław Leszczyński - dyrektor artystyczny Festiwalu

 

„Lider polskiej gospodarki, PKN ORLEN, chętnie obejmuje mecenatem tak doniosłe wydarzenie, jakim jest Festiwal Chopin i jego Europa. Jestem przekonany, że najwybitniejsze dzieła polskich kompozytorów w interpretacji światowych wirtuozów dostarczą wiele radości nie tylko wytrawnym melomanom, ale wszystkim, którzy kochają polską muzykę” - podkreśla Daniel Obajtek, prezes Zarządu PKN ORLEN.

 

Misją Totalizatora Sportowego, Partnera Głównego Festiwalu, jest wspieranie polskiej kultury i dziedzictwa narodowego. Jak zaznacza Olgierd Cieślik, prezes Zarządu Totalizatora Sportowego „Spółka nie tylko przekazuje setki milionów złotych w ramach dopłat, ale również wspiera ze środków własnych różne inicjatywy tej, jakże ważnej, dziedzinie życia społecznego. Program Festiwalu wpisuje się w obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, ale także popularyzuje kulturę, która w naszej historii zawsze była nośnikiem wspaniałych wartości dla kolejnych pokoleń - dodaje.

Artykuły powiązane

© 2019 KURIER365.PL