Czy takie rozwiązania są rzeczywiście korzystne? Jak urządzić wnętrze, by przynosiło jak najwięcej korzyści dla wszystkich zainteresowanych stron? O tym napiszemy poniżej.
Pokoje relaksu - krótki wypoczynek w czasie pracy
Jeszcze kilka lat temu pokoje relaksu kojarzyły się przede wszystkim z wielkimi amerykańskimi markami, jak choćby Google. Obecnie staje się to standardem w wielu dużych korporacjach o międzynarodowych charakterze, a nawet również w mniejszych przedsiębiorstwach, które pragną stworzyć swoim pracownikom przyjemną atmosferę w siedzibie firmy.
Czym są pokoje relaksu, nazywane też chill-out roomami? To przestrzenie (wydzielone strefy lub całe pomieszczenia), w których pracownicy mogą naładować baterie i na chwilę oderwać się od realizowanych obowiązków zawodowych - w ulubiony sposób spędzić czas, odstresować się i odpocząć, by później wrócić do działania w lepszej kondycji. Choć najczęściej spotyka się je w korporacjach lub miejscach pracy dla zawodów kreatywnych, takie rozwiązania sprawdzają się też w innych typach biznesów.
Jak urządzić chill-out roomy - lokalizacja i wyposażenie
Gdzie mogą znaleźć się pokoje relaksu? Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb i możliwości. Dla jednych będzie to rozległy taras lub całoroczna oranżeria z bujną roślinnością, leżakami i sofami ogrodowymi, jak te od Bazkar, oraz nastrojową muzyką. Dla innych w roli chill-out roomu lepiej sprawdzi się zamknięte wnętrze z wygodnymi kanapami i fotelami, biblioteką oraz zestawem szczególnie lubianych przez pracowników gier (np. rzutkami, piłkarzykami).
Warto zatem przed przystąpieniem do realizacji pokoju relaksu dla pracowników dobrze przemyśleć dostępne opcje, np. metraż biura oraz wielkość miejsca, które chce się przeznaczyć na strefę wypoczynku, zapoznać się z potrzebami swojego zespołu. Dopiero wówczas da się odpowiednio przekalkulować budżety, by taka przestrzeń rzeczywiście spełniała właściwie swoją rolę.
Największe zalety i ograniczenia pokojów relaksu
Dlaczego warto zdecydować się na stworzenie pokoju do odpoczynku w biurze? Zrelaksowany pracownik, który ma szansę na chwilę oderwać się od swoich obowiązków i odpocząć podczas przerwy w preferowany sposób w przyjemnej atmosferze, zyskuje dodatkowy zastrzyk energii. Wzrasta jego efektywność i kreatywność, co potrafi przekładać się na znacznie lepsze wyniki w pracy. Rozbudowane zaplecze dla pracowników to też wyraźny sygnał dla zespołu, że w danej firmie w centrum uwagi jest budowanie dobrych relacji oraz wzajemne zaufanie, co może zaowocować większą lojalnością. Dla wielu osób takie rozwiązanie to też dodatkowy benefit, który potrafi przyciągnąć nowych pracowników. Pokoje relaksu w biurze to zatem większa atrakcyjność pracodawcy.
Z punktu widzenia pracowników takie miejsca dają szansę na relaks w trakcie dnia w preferowanej formie, co poprawia ogólne samopoczucie. To także codzienna forma integracji, co zacieśnia więzi międzyludzkie i tworzy solidny, dobrze się rozumiejący zespół.
Największym ryzykiem, które bywa podnoszone w przypadku chill-out roomów, jest oczywiście kwestia potencjalnego rozproszenia pracowników oraz dodatkowego odciągnięcia ich od realizowanych zadań. Najczęściej dochodzi do tego jednak w miejscach pracy, gdzie motywacja do działania jest ogólnie na niskim poziomie. Nie zapominajmy również o tym, że urządzenie i późniejsze utrzymanie takiej zacisznej i równocześnie reprezentacyjnej przestrzeni wiąże się z kosztami, które należy uwzględnić w swoim budżecie. Nieco inspiracji na pokoje do wypoczynku można znaleźć na stronie: 4budowlani.com.pl.
Pokój relaksu w biurze - czy to się opłaca?
Choć pokoje relaksu dla pracowników oznaczają pewne wydatki ze strony pracodawcy, można uznać je za inwestycję, która potrafi przynieść szereg korzyści. Trudno się zatem dziwić, że decyduje się na nie coraz więcej firm. Może niebawem takie rozwiązanie stanie się nowym standardem w aranżacji przestrzeni biurowej?