poniedziałek, grudzień 06, 2021
Follow Us
poniedziałek, 27 wrzesień 2021 14:51

Kiedy trzeba wymienić płyn hamulcowy? Wyróżniony

Napisał
Oceń ten artykuł
(1 głos)
Brak płynu lub jego kiepska jakość może doprowadzić do tego, że hamulce odmówią posłuszeństwa, kiedy będą najbardziej potrzebne Brak płynu lub jego kiepska jakość może doprowadzić do tego, że hamulce odmówią posłuszeństwa, kiedy będą najbardziej potrzebne Photo by Philip Blank on Unsplash

Samochód to nie tylko skomplikowane układy i części. Równie ważne są płyny eksploatacyjne, które także wpływają na bezpieczeństwo i mobilność pojazdu. Do płynów eksploatacyjnych zalicza się płyn hamulcowy.

Do czego potrzebny jest płyn hamulcowy?

Płyn hamulcowy to nieodłączna część układu hamulcowego. Proces hamowania rozpoczyna się wraz z naciśnięciem pedału hamulca przez kierowcę. To powoduje, że pompa zaczyna tłoczyć płyn hamulcowy, którego ciśnienie zaczyna wzrastać. Przewody rozprowadzają płyn w całym układzie aż do zacisków. Wysokie ciśnienie płynu powoduje wysunięcie się tłoczka w zacisku. Tłoczek następnie dociska klocki do tarczy: okładziny cierne zaczynają trzeć o powierzchnię roboczą tarczy po obydwu stronach — zewnętrznej i wewnętrznej stronie. To tarcie powoduje, że auto hamuje bądź zwalnia, to zależy od nacisku stopy kierowcy na pedał hamulca. 

Płyn bierze nie tylko czynny udział w procesie hamowania. Oprócz tego:

  •     chroni     układ hamulcowy przed szkodliwym działaniem korozji,
  •     skraca     drogę hamowania,
  •     chroni     części gumowe przed pęcznieniem.

Jaki wpływ ma płyn hamulcowy na hamowanie?

Brak płynu lub jego kiepska jakość może doprowadzić do tego, że hamulce odmówią posłuszeństwa, kiedy będą najbardziej potrzebne. Za słabe ciśnienie lub wycieki płynu mogą spowodować, że tłoczki nie docisną klocków do tarczy i auto nie zwolni bądź nie wyhamuje. 

Kiedy trzeba wymienić płyn hamulcowy?

Przyjmuje się, że płyn hamulcowy należy wymieniać co 2 lata bądź co 60 000 km przebiegu. Bardzo ważną właściwością płynu hamulcowego jest to, że jest higroskopijny. To znaczy, że płyn wchłania wodę z czasem; wiąże się to z naturalną eksploatacją. Higroskopijność jest celowa, ponieważ pozwala uniknąć powstawania korków parowych w trakcie gotowania się płynu. Niemniej jednak wysoki współczynnik wody w płynie to nic dobrego. Większa zawartość wody powoduje, że płyn zaczyna szybciej wrzeć, czyli płyn traci swoje właściwości. Możliwa też jest korozja metalowych części. Przyjmuje się, że woda w płynie nie może przekraczać 3%. 

Objawy awarii:

  •     Spadek skuteczności hamowania,
  •     Pomiar wody w płynie wskazuje, że wody jest za dużo,
  •     „Miękkie hamulce”,
  •     Płyn zmienił swój kolor,
  •     Samochód ciągnie na jedną stronę,
  •     Kiepski stan przewodów hamulcowych,
  •     Wycieki płynu.

Jak samodzielnie wymienić płyn hamulcowy?

Tak, możesz samodzielnie wymienić płyn hamulcowy. Jest to dość łatwe w starszych pojazdach w porównaniu z nowszymi autami. Nowe układy hamulcowe bardzo często wymagają jednoczesnego odpowietrzenia układu, co może być wyzwaniem dla mniej doświadczonych majsterkowiczów.

Przed wymianą upewnij się, że masz pod ręką właściwy płyn hamulcowy. Musi być kompatybilny z Twoim pojazdem.Płyn hamulcowy ATE SL DOT 4 można uznać za uniwersalny, ponieważ klasa DOT 4 pasuje do większości współczesnych układów hamulcowych, ale pamiętaj — zawsze sprawdź.  

Ogólna procedura wymiany płynu hamulcowego:

  1. Wlej     świeży płyn hamulcowy. Pamiętaj, że płyn musi pochodzić z nowego kanistra/butli i musi być tej samej klasy, co poprzedni olej. Wlanie nowego płynu do nowego pozwala uniknąć zapowietrzenia układu hamulcowego.
  2. Zacznij spuszczać stary płyn ze zbiorniczka wyrównawczego. Pomocny będzie przezroczysty, gumowy przewód i zbiorniczek na stary płyn. Uwaga: nie należy od razu spuścić całego płynu, tylko stopniowo uzupełniać go w zbiorniczku.
  3. W tym celu przejdź do odpowietrznika, który znajduje się najdalej pompy hamulcowej. W samochodach bez ABS będzie to prawy tył auta, a dalej; lewy tył, prawy przód i lewy przód. Auta z ABS mają     odwrotną kolejność.
  4. Nałóż na pierwszy odpowietrznik gumowy przewód, a drugi koniec do zbiorniczka na stary płyn.
  5. Teraz przyda się pomocnik. Poproś go/ją, aby kilkakrotnie nacisnął/a pedał hamulca: to zwiększy poziom ciśnienia w układzie hamulcowym. Następnie na Twój znak osoba ma wcisnąć pedał i przytrzymać go. Ty w tym czasie odkręcasz odpowietrznik przy zacisku hamulcowym. Obserwuj kolor cieczy — jeśli kolor płynu nadal się nie zgadza bądź są w nim pęcherzyki powietrza, powtórz jeszcze raz. Kiedy kolor będzie się zgadzał, wtedy można zakręcić odpowietrznik. Pamiętaj też o regularnym dolewaniu świeżego płynu, żeby go nie zabrakło podczas procesu wymiany.     

a