„Tak więc Bach jest kresem. Nic od niego nie wychodzi; wszystko tylko do niego prowadzi." – pisał słynny biograf lipskiego kantora, Albert Schweitzer. Na festiwalu zabrzmią dzieła kilku epok – od XVI do XX wieku. Niemal wszystkie podejmują bodaj najważniejszy i najbardziej inspirujący w historii muzyki temat męki i śmierci Chrystusa. Od intymnej kontemplacji Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu, w wersji na kwartet smyczkowy Józefa Haydna, do monumentalnego lamentu w Stabat Mater Antonína Dvořáka, od gorzkich Łez świętego Piotra Orlanda di Lasso, po wielki muzyczny fresk – Drogę krzyżową Pawła Łukaszewskiego.
Festiwal, którego program stworzył jego dyrektor artystyczny, Paul McCreesh, będzie wyjątkowy już choćby dlatego, że dzień po dniu wykonane zostaną oba dzieła pasyjne Jana Sebastiana Bacha. W Pasji wg św. Jana jeden z najważniejszych przedstawicieli nurtu wykonawstwa historycznego, Andrew Parrott, poprowadzi swój słynny Taverner Consort i Wrocławską Orkiestrę Barokową. Pasję wg św. Mateusza Paul McCreesh, soliści i Gabrieli Players po raz pierwszy przedstawią w Polsce tak, jak nagrali ją na wydanej 10 lat temu, entuzjastycznie przyjętej płycie – w solowej obsadzie wokalnej. Niezwykłym preludium do Bachowskich Pasji będzie seria trzech występów wybitnej brytyjskiej skrzypaczki Rachel Podger, gwiazdy ubiegłorocznego festiwalu, która tym razem przywiezie do Wrocławia swój zespół Brecon Baroque. W ich wykonaniu usłyszymy koncerty skrzypcowe, klawesynowe i obojowe Bacha.
Temat przewodni festiwalu pojawi się także w należącym do największych dzieł włoskiego baroku oratorium La Passione di Gesù Cristo Antonia Caldary, w interpretacji włoskich artystów – Fabia Bonizzoniego i zespołu La Risonanza. Wystąpią ponadto tak znakomici artyści, jak gambista Jonathan Manson, klawesynista Trevor Pinnock, dyrygent Stephen Layton, śpiewacy Andrew Kennedy i Roderick Williams oraz zespoły: Copenhagen Royal Chapel Choir, Doric String Quartet, Gallicantus. Tegoroczna Wratislavia Cantans będzie także pierwszą okazją do posłuchania we Wrocławiu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod kierunkiem jej nowego szefa artystycznego – Alexandra Liebreicha.
{jumi [*7]}