To, co różni „Zmysły sztuki" od typowego wernisażu, to możliwość rozmowy z twórcami o tym, jak i gdzie poszukują inspiracji oraz jak wygląda warsztat twórczy. Artyści występują parami, prezentując dwie różne dyscypliny artystyczne, np. malarstwo i muzykę, czy grafikę i literaturę. Odmienność ta stwarza różne odniesienia i relacje, występujące w złożonym i czasami trudnym do wytłumaczenia akcie twórczym.
Spotkania oraz blog im poświęcony cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Stąd narodził się pomysł rozbudowania „Zmysłów Sztuki" o platformę medialną, aby szersza publiczność miała możliwość poznania sztuki dawnej i współczesnej. Andrzej S. Grabowski, twórca i kurator cyklu spotkań, jest pomysłodawcą i reżyserem serii filmów edukacyjno-artystycznych „Zmysły Sztuki Dawniej i Dziś".
Motywem przewodnim każdego odcinka jest wybrane dzieło sztuki z kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie - obraz, rzeźba, tkanina, grafika, mebel, szkło, porcelana, broń, kostium czy dzieło literackie. Stanowi ono pretekst do rozmowy ze współczesnym artystą na temat warsztatu, inspiracji, potrzeby tworzenia oraz odniesień i analogii do sztuki dawnej i do tego wybranego dzieła z kolekcji wilanowskiej. Do udziału w filmie i rozmowy z Andrzejem S. Grabowskim zapraszane są osoby, które tworzą w duchu omawianego dzieła. Filmy, których producentem jest Muzeum Pałac w Wilanowie, dostępne są w polskiej i angielskiej wersji językowej na stronie internetowej Muzeum w Przestrzeni Edukacyjnej w zakładce "Zmysły Sztuki".
W pierwszym odcinku serii „Zmysły Sztuki Dawniej i Dziś" możemy obejrzeć portret Jana III Sobieskiego z synem Jakubem autorstwa Jerzego Eleutera-Siemiginowskiego, którego prawdziwe nazwisko to Szymonowicz. Obraz z kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie jest pretekstem do rozmowy z wybitnym polskim malarzem Franciszkiem Maśluszczakiem. Analiza portretu, wyjaśniająca wymowę dzieła, to wnikliwe spojrzenie na bogactwo barokowej formy i kontemplowanie szczegółów, pomagające odczytać historię zapisaną na płótnie. Tomek Pyrak, operator, prowadząc kamerę niczym pędzel, oddaje niezwykłą atmosferę pracowni Franciszka Maśluszczaka. Muzyka Zbigniewa Namysłowskiego delikatnie sączy się w tle, gdy rozmawia dwóch artystów, którzy rozumieją sztukę, znają trud poszukiwania środków wyrazu, inspiracji, obserwacji.
W drugim odcinku filmu z cyklu „Zmysły Sztuki Dawniej i Dziś" można znaleźć odpowiedź na pytanie, czy artystyczne szkło barokowe może stanowić inspirację dla współczesnych artystów. Bohaterami filmowych rozważań są pochodząca z kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie, stworzona w Augsburgu na przełomie XVII i XVIII w., żebrowana flasza ze szkła o pięknym odcieniu czerwieni, wywodząca swój kształt z formy butli pielgrzymiej oraz wybitny twórca współczesnego szkła artystycznego prof. Zbigniew Horbowy. Kamera ukazuje piękno wyjątkowego naczynia z kolekcji wilanowskiej, do powstania którego przyczynił się Albrecht Biller, o czym wiadomo dzięki znakom literowym, obecnym na zdobiącym flaszę srebrze. Jan Wilkans, lektor obu wersji językowych filmów z cyklu „Zmysły Sztuki Dawniej i Dziś", wprowadza widza w historię szkła artystycznego, przedstawia proces tworzenia, formowania, barwienia szkła, opowiadając o kolekcji szkieł rubinowych znajdującej się w wilanowskim pałacu. Następnie pokazany jest proces obróbki szkła współczesnego w oparciu o dzieła stworzone przez prof. Zbigniewa Horbowego. Artysta, podczas rozmowy z Andrzejem S. Grabowskim o specyfice polskiego współczesnego szkła artystycznego, dzieli się przemyśleniami na temat historii, technologii, łączności z tradycją szkła weneckiego, a także o obecnej sytuacji, w jakiej znajdują się twórcy szkła artystycznego.
{jumi [*7]}