piątek, styczeń 24, 2025
Follow Us
×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 98.
czwartek, 02 styczeń 2025 17:47

Druskienniki: Litewska Stolica Kultury 2025 Wyróżniony

Napisane przez Mat. prasowe/Cez.
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
„Dotknięcie Čiurlionisa“ – to główny temat Druskiennik – Stolicy Kultury Litwy 2025 roku „Dotknięcie Čiurlionisa“ – to główny temat Druskiennik – Stolicy Kultury Litwy 2025 roku DRUSKININKŲ TURIZMO IR VERSLO INFORMACIJOS CENTRAS

Tytuł Stolicy Kultury Litwy 2025 przejęły 1 stycznia Druskieniki – najstarsze i najpopularniejsze w Polsce litewskie uzdrowisko słynące nie tylko ze zdrowia, ale i z intensywnego życia kulturalnego, które w br. stanie się jeszcze bardziej wyraziste.

Przejmując symbol tegorocznej stolicy kultury – drzewo bursztynowe – od mera ubiegłorocznej – Kaišiadorių (9,7 tys. miasta Koszedary w okręgu kowieńskim) , burmistrz Druskiennik Ričardas Malinauskas powiedział, że prestiżowy status Stolicy Kultury da Druskiennikom nie tylko szansę pokazania swojego potencjału kulturalnego, ale także jeszcze bardziej wzmocni sektor kultury i turystyki.

„Kaišiadorys zapraszał na kulturalne ścieżki i podróże, a Druskieniki wszystkich do poznania geniuszu Mikalojausa Konstantinasa Čiurlionisa, dotknięcia jego twórczości i wspólnego świętowania 150 rocznicy jego urodzin. W ciągu roku planujemy zorganizować ponad 350 wydarzeń. Będziemy dążyć do poszerzenia spektrum wydarzeń kulturalnych, wykorzystując unikalne otoczenie naszego miasta i wyjątkowość kurortu, aby kultura stała się jeszcze bardziej dostępna dla naszej społeczności i wszystkich gości” – powiedział Ričardas Malinauskas. 

„Dotknięcie Čiurlionisa“

„Dotknięcie Čiurlionisa“ – to główny temat Druskiennik – Stolicy Kultury Litwy 2025 roku. Jak mówi dyrektor Centrum Kultury Druskiennik, Raimonda Varaškaitė, uzdrowisko  z wielkim zapałem przygotowywało się, aby stać się Litewską Stolicą Kultury – wspólnie z krajowymi ekspertami kultury, instytucjami, artystami i przedstawicielami społeczności intensywnie pracujemy nad organizacją wydarzeń, które przyciągną zarówno lokalnych mieszkańców, jak i gości z całej Litwy oraz zagranicy. Druskienniki dążą nie tylko do ukazania wieloaspektowości twórczości Čiurlionisa, ale także do zainspirowania młodego pokolenia do innowacyjnych projektów artystycznych.

„Dotknięcie Čiurlionisa“ obejmuje wszystkie dziedziny sztuki – od malarstwa i literatury, po taniec i teatr. Staraliśmy się zaangażować jak najbardziej różnorodne społeczności, aby wydarzenia odzwierciedlały unikalny charakter miasta oraz jego kulturową różnorodność. Poświęcimy szczególną uwagę nie tylko wydarzeniom na dużą skalę, takim jak koncerty, wystawy i obchody 150-lecia urodzin Čiurlionisa, ale także mniejszym inicjatywom, które zjednoczą mieszkańców, gości kurortu i będą stymulować ich kreatywność” – powiedziała R. Varaškaitė.

Według kierownika Wydziału Turystyki, Komunikacji i Kultury Gminy Druskieniki, Vaivy Žagunienė, logo Druskiennik jako Litewskiej Stolicy Kultury na 2025 rok zostało stworzone w celu wyrażenia tożsamości miasta, które łączy piękno przyrody, dziedzictwo kulturowe oraz unikalny klimat uzdrowiska.

„Logo łączy kilka ważnych elementów: lecznicze źródła mineralne, które odzwierciedlają historię uzdrowiska oraz tradycje zdrowotne, a także motyw „ścieżki słońca”, symbolizujący zdrowotny klimat Druskiennik. Lasy są przedstawione przez zielone tonacje, które oddają spokój i inspirację naturą, a terapia tlenowa, jako symbol czystego powietrza i zdrowia, wspiera również kreatywność i dobrostan. Wszystkie te elementy łączą się w harmonijny język wizualny, który podkreśla Druskieniki jako miasto, gdzie sztuka, kultura i wypoczynek w harmonijnej równowadze tworzą unikalne doświadczenie” – powiedziała V. Žagunienė.

Imponujące otwarcie

Rok Litewskiej Stolicy Kultury 2025 Druskienniki zamierzają rozpocząć wspaniale, 11 stycznia. Choreografię otwarcia przygotowuje światowej sławy francuski choreograf Sadek Berrabah, znany z pracy z gwiazdami takimi jak Shakira, Chris Brown czy „Black Eyed Peas”. Reżyserem będzie Aurimas Kamantauskas, wpisany na listę stu najwpływowszych osobistości dziedziny wydarzeń na świecie, obiecujący spektakl pełen niespodziewanych efektów.

Podczas otwarcia szczególna uwaga poświęcona zostanie twórczości Mikalojausa Konstantinasa Čiurlionisa. Elektroniczne interpretacje przygotuje druskiennicki artysta Liudas Lazauskas-Roe Deers, starając się połączyć różne pokolenia. To wydarzenie będzie wstępem do rocznego programu kulturalnego, który jeszcze bardziej umocni Druskienniki jako unikalne miasto kultury i twórczości.

Uroczystość Otwarcia Druskiennik jako Litewskiej Stolicy Kultury 2025 roku odbędzie się 11 stycznia o 19:30 na Placu Rozrywki w Druskiennikach. Będzie ona transmitowana na żywo przez telewizję LRT.

Od redaktora „Globtroter Info”:

Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (Używał polskich imion, gdyż litewska wersja Mikalojus powstała dopiero po jego śmierci, i polskiej wersji nazwiska: Mikołaj Konstanty Czurlanis) urodził się 22 września 1875 w Starych Oranach (lit. Senoji Varèna) na Litwie jako najstarszy syn z 9-rga dzieci kościelnego organisty, od 1878 r. w Druskiennikach, Konstantinasa Čiurlionisa i Adelė Radmanaitė, zmarł 10 kwietnia 1911 w Pustelniku, obecnie części Marek na obrzeżach Warszawy.

Był litewskim kompozytorem, malarzem i grafikiem, najwybitniejszą postacią kultury litewskiej przełomu XIX i XX wieku, przez większą część życia związanym z Polską. Jego dorobek artystyczny, który powstał w przeciągu zaledwie dekady, wywarł ogromny wpływ na sztukę i kulturę Litwy. Jako artysta epoki fin de siècle’u był czołowym przedstawicielem środkowoeuropejskiego symbolizmu, uznawanym również za jednego z prekursorów abstrakcjonizmu i surrealizmu.  Nowatorskim zarówno kompozytorem, jak i malarzem. Skomponował ok. 400 utworów muzycznych (w tym dwa poematy symfoniczne i kwartety smyczkowe) i namalował ok. 300 obrazów. Poza tym pisał też wiersze i poematy prozą, pozostawił po sobie ponad 250 listów.

Rodzina Čiurlionisów posługiwała się na co dzień językiem polskim. Mikołaj rozpoczął naukę języka litewskiego dopiero w 1907 r., na 4 lata przed śmiercią, pod wpływem narzeczonej, później żony, Litwinki, szlachcianki z rodziny o polskich tradycjach, absolwentki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Sofiji Kymantaitė (1886-1958), później Kymantaitė-Čiurlionienė (pol. Zofia Kimunt-Czurlanisowa), litewskiej pisarki, poetki i działaczki społecznej. Już we wczesnym dzieciństwie ujawnił swoje muzyczne uzdolnienia. Jego muzyczny talent odkrył polski hrabia Michał Mikołaj Ogiński (1849-1902), który ściągnął go na swój dwór w Płungianach i zatrudnił w książęcej orkiestrze jako flecistę. Dzięki pomocy finansowej Ogińskiego zdolny chłopiec wyjechał do Warszawy, gdzie kształcił się w klasie fortepianu i kompozycji w Instytucie Muzycznym (1894–1899) pod kierunkiem m.in. Antoniego Sygietyńskiego i Zygmunta Noskowskiego. W latach 1901–1902 kontynuował studia muzyczne w konserwatorium w Lipsku w Saksonii.

W 1902 wrócił do Warszawy i rozpoczął naukę rysunku. W latach 1904–1906 studiował na Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem m.in. Ferdynanda Ruszczyca i Konrada Krzyżanowskiego. Mikołaj Czurlanis nie znał wówczas języka litewskiego, a jego rodzinnym, jak już wspomniałem, był polski. W nim przez całe życie prowadził dzienniki, podobnie jak całą twórczość literacką oraz pisał większość listów. Dopiero po rewolucji 1905 roku zaczął identyfikować się jako Litwin. W 1907 wyjechał na 2 lata do Wilna, gdzie współorganizował pierwszą Wystawę Sztuki Litewskiej i był jednym z 19 współzałożycieli Litewskiego Towarzystwa Artystycznego – założył w nim sekcję muzyczną.

Pod koniec 1909 r. wyjechał do Petersburga, gdzie wystawił swoje prace i zdobył rozgłos w kręgu artystów. Tam też nastąpiło nagłe załamanie jego stanu zdrowia: przestał reagować na otoczenie, całymi godzinami siedział nieruchomo i odczuwał silny ból głowy. Lekarz stwierdził załamanie nerwowe w wyniku stresu i przepracowania oraz zalecił pobyt w zakładzie dla nerwowo chorych. W 1910 r. został umieszczony w szpitalu psychiatrycznym „Czerwony Dwór” w podwarszawskim Pustelniku, gdzie zdiagnozowano u niego schizofrenię. Zmarł tam na zapalenie płuc w wieku niespełna 36 lat.

Pochowany został na cmentarzu na Rossie w Wilnie. Po jego śmierci żona Sofija przekazała całą jego spuściznę organizacji „Rota Čiurlionisa”. Już po trzech latach od uzyskania w 1918 roku niepodległości przez Litwę utworzono w Kownie Galerię Čiurlionisa, którą z czasem przekształcono w Narodowe Muzeum Sztuki. Znajdują się w nim niemal wszystkie obrazy artysty. W Druskiennikach Muzeum Pamięci Čiurlionisa otwarto w 1963 w domu, w którym artysta mieszkał niegdyś wraz z rodziną. Można w nim zobaczyć informacje biograficzne, zdjęcia i reprodukcje obrazów Čiurlionisa. Jego  nazwisko nosi też główna ulica w uzdrowisku, stoi tam również jego pomnik.

Pamięć wielkiego Litwina upamiętniono również w Polsce. Na budynku dawnego szpitala w Markach – Pustelniku, w którym był leczony i zmarł, obecnie nieczynnym, czekającym na kapitalny remont, znajduje się tablica z podobizną (lewym profilem) M.K. Čiurlionisa – metalowym medalionie i tekstem: „W tym domu przebywał i tu umarł Mikalojus Konstantinas Čiurlionis sławny artysta malarz i kompozytor litewski. 1875 – 1911”. Budynek ten znajduje się obecnie w rozległym parku katolickiej Szkoły Podstawowej i niepublicznego przedszkola Rodziny Maryi w Markach koło Warszawy przy ul. Kasztanowej 21. Druga poświęcona artyście tablica, z podobnym medalionem z prawym profilem oraz tekstem: „Tu mieszkał w latach 1905-1905 Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, artysta malarz i kompozytor litewski” znajduje się na ścianie kamienicy przy ul. Żurawiem 45 w Warszawie.

Tekst: Cezary Rudziński na podstawie Wikipedii i innych źródeł oraz informacji własnych. Zdjęcia: prasowe DRUSKININKŲ TURIZMO IR VERSLO INFORMACIJOS CENTRAS. Pomnika Čiurlionisa w Druskiennikach, obecnego stanu budynku w Markach - Pustelniku, w którym był leczony, upamiętniającej go na nim tablicy oraz podobnej na domu przy ul. Żurawiej 45 w Warszawie, w którym mieszkał © Cezary Rudziński

Artykuły powiązane

a