Członkowie Polskiej Akademii Filmowej w swoim werdykcie wyróżnili ORŁAMI aż trzynaście nominowanych produkcji. Najwięcej Orłów otrzymał film „Aida” w reżyserii Jasmili Žbanić, który tryumfował w czterech kategoriach Najlepszy Film, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz i Najlepszy Montaż. Obraz opowiadający o serbskiej masakrze w Srebrenicy, będący koprodukcją dziewięciu krajów europejskich w tym Polski, został wyróżniony przez Polską Akademię Filmową za aktualne przesłanie i znaczący wkład artystyczny polskich twórców.
Głosami Polskiej Akademii Filmowej, w aktorskich kategoriach kobiecych zwyciężyły: Agata Buzek za Pierwszoplanową Rolę Kobiecą w filmie „Moje wspaniałe życie” i Ewa Wiśniewska, która została doceniona za kreację drugoplanową w „Zupie nic”. Wśród aktorów po ORŁA sięgnęli Maciej Stuhr, który otrzymał statuetkę za pierwszoplanową rolę w filmie „Powrót do tamtych dni” i Jacek Braciak wyróżniony ORŁEM za kreację w filmie „Żeby nie było śladów”. Głosami internatów ORŁA publiczności otrzymał film „Wesele” Wojciecha Smarzowskiego, zaś ORŁA za Osiągnięcia Życia odebrał, nagrodzony przed kilkoma dniami na festiwalu w Cannes, wybitny polski reżyser, scenarzysta, malarz i aktor Jerzy Skolimowski.
Po dwa ORŁY otrzymały filmy „Magnezja”, „Powrót do tamtych dni” i „Wesele”. Po raz drugi w historii ORŁY trafiły w ręce Ewy Wiśniewskiej, Agaty Buzek i Macieja Stuhra. Czwartą statuetkę otrzymali: aktor Jacek Braciak i kostiumograf Dorota Roqueplo tym razem wyróżniona za film „Magnezja”, a po raz szósty w karierze ORŁEM został nagrodzony Piotr Sobociński jr. za zdjęcia do filmu „Wesele”.
Za NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY uznano Rojst ‘97” w reżyserii Jana Holoubka, który był niekwestionowanym zwycięzcą ubiegłorocznej Gali, gdzie otrzymał aż 7 statuetek. „ Bardzo się cieszę i jestem bardzo szczęśliwy, że mam wspaniałą ekipę filmową i szczęście na trafianie na wspaniałych aktorów i to jest nasz klucz do sukcesu. Te nagrody bardzo mnie cieszą i nie będę udawał fałszywej skromności, że mi na nich nie zależy, bo w momencie odczytywania werdyktu serce bije mocniej, z nadzieją, że to będziemy my. Te Orły, dodatkowo motywują mnie do utrzymywania poziomu.” –wyznał Jan Holoubek.
Podczas gali ORŁÓW nie zabrakło również gestów jedności i wsparcia z walczącą z rosyjską agresją Ukrainą. Zgromadzeni w Teatrze Polskim goście wyrazili sprzeciw wobec rosyjskiej agresji na Ukrainie, unosząc kartki z apelem STOP RUSSIAN WAR! Widzowie mogli również zobaczyć i usłyszeć Olega Sencowa ukraińskiego reżysera i scenarzystę, a dziś żołnierza walczącego o swój kraj, który w apelu dziękował przyjaciołom filmowcom z Polski i polskiemu narodowi za pomoc i wsparcie podkreślając, że Polska stała się dla Ukrainy bratnim narodem.
Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej Orły 2022 - Polskie Nagrody Filmowe otrzymali:
NAJLEPSZY FILM
- „Aida” reż. Jasmila Žbanić
NAJLEPSZA REŻYSERIA
- Jasmila Žbanić „Aida”
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
- Jasmila Žbanić „Aida”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
- Piotr Sobociński jr „Weseלe”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
- Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”
NAJLEPSZA MUZYKA
- Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
- Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
- Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
- Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
- Ewa Wiśniewska „Zupa nic”
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
- „Film balkonowy” reżyseria Paweł Łoziński
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
- „Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix
ODKRYCIE ROKU
- Łukasz Gutt, reżyseria, „Wszystkie nasze strachy”
NAJLEPSZY MONTAŻ
- Jarosław Kamiński „Aida”
NAJLEPSZE KOSTIUMY
- Dorota Roqueplo „Magnezja”
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
- Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”
NAJLEPSZY DŹWIĘK
- Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora „Sonata”
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
- „Na rauszu” (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)
NAGRODA PUBLICZNOŚCI (wyłoniona w głosowaniu użytkowników Wirtualnej Polski)
- „Wesele” reż. Wojtek Smarzowski
Polskie Nagrody Filmowe Orły powstały w 1999 roku i są organizowane przez Niezależną Fundację Filmową. Do pierwszego etapu kwalifikują się wszystkie produkcje filmowe minionego roku spełniające warunki regulaminu Konkursu. Spośród nich w tajnym, poufnym głosowaniu, nadzorowanym przez wiodącą firmę audytorsko-doradczą PwC, w którym bierze udział ponad ośmiuset członków Polskiej Akademii Filmowej wyłaniane są nominacje, a w kolejnym etapie - laureaci. Nagrody przyznawane są w 19 kategoriach, nazwiska nominowanych i laureatów są tajemnicą aż do momentu otwarcia na scenie kopert z wynikami głosowania Akademików.