środa, kwiecień 24, 2024
Follow Us
wtorek, 06 październik 2020 11:40

Wiedeń: opera w czasach zarazy Wyróżniony

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(1 głos)
Ze względu na obowiązujące przepisy dotyczące zachowania odpowiedniego dystansu, Wiedeńska Opera Narodowa ograniczyła liczbę dostępnych miejsc i dlatego oferuje mniej biletów Ze względu na obowiązujące przepisy dotyczące zachowania odpowiedniego dystansu, Wiedeńska Opera Narodowa ograniczyła liczbę dostępnych miejsc i dlatego oferuje mniej biletów mat.pras

Ponowne otwarcie słynnej Wiedeńskiej Opery Narodowej oraz niezwykłe środki bezpieczeństwa epidemiologicznego obowiązujące jej widzów w trakcie pandemii koronawirusa Covid-19, to jedna z najważniejszych informacji muzycznych, jakie otrzymaliśmy z Wien Tourismus.

Na inaugurację „Madame Butterfly”

Wiedeńska Opera Narodowa świętowała premierą „Madame Butterfly” początek sezonu i tym samym zakończenie przymusowej przerwy spowodowanej pandemią. Kurtyny ponownie idą w górę także na innych muzycznych i kulturalnych scenach Wiednia. Długo oczekiwany koniec przerwy spowodowanej pandemią oznacza, że opery i sale koncertowe otwierają się na nowo. Wiedeńska Opera Narodowa ponownie otworzyła swoje podwoje wspaniałą premierą „Madame Butterfly” Giacomo Pucciniego. Światowej sławy opera zasygalizowała w ten sposób wznowienie regularnych przedstawień, co jednocześnie jest początkiem nowej ery. Pod kierownictwem Bogdana Roščića, który zastąpił Dominique’a Meyera, wystawionych zostanie dziesięć nowych oper i dwa spektakle baletowe z udziałem największych reżyserów, śpiewaków i dyrygentów ze świata opery. Roščićowi pomaga szwajcarski dyrygent Philippe Jordan, który pełni rolę dyrektora muzycznego – ale dyryguje także w nowej produkcji „Madame Butterfly”. W operze Pucciniego, tytułową rolę śpiewa uznana litewska sopranistka Asmik Grigorian.

Ze względu na obowiązujące przepisy dotyczące zachowania odpowiedniego dystansu, Wiedeńska Opera Narodowa ograniczyła liczbę dostępnych miejsc i dlatego oferuje mniej biletów. Aby zapewnić gościom, artystom i pracownikom jak największe bezpieczeństwo, stworzono tzw. zbiór zasad postępowania w okresie pandemii Corona-Leitfaden. Reguluje on wszelkie szczegóły wizyty w operze od zakupu biletu po zakończenie spektaklu.

Bezpieczeństwo widzów, artystów i personelu

W Wiedeńskiej Operze Narodowej należy zakrywać usta i nos maseczką, która może zostać ściągnięta dopiero w trakcie spektaklu. Należy zachować odstęp 1,5 m od innych gości i pracowników Opery. Do higieny rąk umieszczone są odpowiednie dozowniki ze środkami dezynfekującymi. Można korzystać tylko z miejsc przydzielonych na spersonalizowaną kartę – i unikać wezwania do braw. Za to oklaski mogą być o wiele głośniejsze!

Wszystkie bilety wstępu są imienne, dzięki czemu w razie ewentualnego zarażenia chorobą można szybko prześledzić z kim kontaktowała się zainfekowana osoba. Dlatego też w przypadku jakichkolwiek kontroli, przychodząc na spektakl, należy mieć przy sobie dokument tożsamości ze zdjęciem. Plan miejsc został dostosowany do przepisów, a ilość miejsc ograniczona w celu zapewnienia wymaganego dystansu. Foyer i restauracja są otwarte, jednak po drodze do nich należy zakrywać usta i nos, zakładając maseczkę. Preferowane są płatności bezgotówkowe. Po spektaklu należy jak najszybciej opuścić Operę. Ulubione miejsca stojące w Operze Narodowej dostępne są już za 10 euro, jednak w tej chwili zastąpione są fotelami.

UWAGA: z powodu środków ostrożności stosowanych w walce z koronawirusem może dojść do krótkoterminowej zmiany dat wydarzeń. Aktualne informacje na www.wiener-staatsoper.at.

Kurtyny w górę

Nie tylko Opera Narodowa, ale i cała wiedeńska scena kulturalna daje mocne oznaki życia i śmiało rozpoczyna jesień. A oto kilka przykładów: jedną z atrakcji sezonu Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego są występy Wiedeńskiej Filharmonii pod dyrekcją Stephana Pauly’ego w dniach 1, 2, 3, 4 i 5 października 2020 z symfoniami Beethovena prowadzone przez Herberta Blomstedta. Wiener Konzerthaus rozpoczyna działalność z początkiem września 2020 świątecznym programem „Beethoven-Programm der Camerata Salzburg”. Theater an der Wien rozpoczyna sezon 16 września 2020 premierą sztuki „Zazá” Ruggero Leoncavallosa, inscenizowaną przez Christofa Loya. Teatr Zamkowy Burgtheater otworzy się 11 września 2020 sztuką „Das Leben ein Traum” Pedro Calderón de la Barcasa, inscenizowaną przez dyrektora Martina Kušeja.

Wszyscy organizatorzy opracowali koncepcje bezpieczeństwa, higieny i dystansu społecznego związanego z rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19. Dzięki temu w Wiedniu znów można beztrosko i na żywo posłuchać muzyki bądź wybrać się do teatru.

* Informacje o aktualnych wiedeńskich premierach: https://www.wien.info/pl/music-stage-shows
* Wiedeńska Opera Narodowa, www.wiener-staatsoper.at/en/
 

a