piątek, kwiecień 19, 2024
Follow Us
środa, 09 sierpień 2017 12:35

Co Polacy oglądają w internecie?

Napisane przez MM
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Co Polacy oglądają w internecie? Fot. pixabay.com

Co oglądają Polacy w internecie? Najchętniej wybierają materiały newsowe (27,4% badanych), na drugim miejscu znalazły się materiały eksperckie (25,6% badanych) na trzecim materiały szkoleniowe (19,6% respondentów). W sieci znacznie częściej newsów wideo poszukują mężczyźni (34,9%) niż kobiety (20,7%), które wybierają materiały poradnikowe – pokazały wyniki raportu pt. „Polacy i wideo w sieci” wykonanego na zlecenie Multimedialnej Agencji Informacyjnej Newsrm.tv.

Miejsce jeszcze kilka lat temu niezwykle popularnych blogów zajmują vlogi (wideo-blogi). Czy to samo spotka internetowe dziennikarstwo?

- Rynek wideo rośnie w siłę w zawrotnym tempie. Prognozy mówią, że w przyszłym roku 70 proc. materiałów publikowanych na stronach www to będą właśnie materiały audiowizualne. Nasz raport pokazał, że płeć ma znaczenie w przypadku wyboru materiału wideo. Jedna trzecia badanych mężczyzn wybiera materiały newsowe. Natomiast zaledwie co piąta z badanych kobiet wskazała takie materiały. Panie chętniej oglądają materiały poradnikowe. Jedna trzecia badanych kobiet na to wskazuje – mówi Marek Niklaus, Newsrm.tv.

Badani w wieku 35-49 lat chętniej sięgają po informacje, porady eksperckie i filmy szkoleniowe podczas, gdy młodsze osoby do 24 roku życia chętniej sięgają po wideoblogi i tutoriale.

Najchętniej oglądamy formy krótkie do 5 minut.

Materiał trwający powyżej 10 minut oglądałoby jedynie 6% badanych. Co ciekawe, młodzi ludzie poniżej 24 roku życia chętniej wybierają formy pośrednie 4-5 minut i 6-10 minut, a rzadziej 2-3 minutowe. Osoby powyżej 25 roku życia najczęściej oglądają materiały krótkie do 3 minut.

W ocenie materiału wideo kierujemy się przede wszystkim zgodnością treści materiału z jego tematem. Kolejnym elementem zachęcającym do obejrzenia jest brak reklam i  emocje jakie wywołuje dana produkcja. Warto podkreślić, że w najmniejszym stopniu na naszą decyzję, co obejrzymy w sieci, ma liczba odsłon danego materiału.

Aż 60% badanych Polaków zamawia wideo na żądanie.

Pozostali najchętniej zamawiają filmy fabularne i seriale. W formule VOD tylko 15 % Polaków ogląda informacje, a mniej niż 10% badanych wybiera talent show i programy muzyczne.

Najwięcej wiadomości  w formule VOD oglądają osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia. Najmniej informacji w tym formacie konsumują natomiast najstarsi użytkownicy Internetu – powyżej 50 roku życia.  Z wiekiem spada również oglądalność  seriali. Najczęściej seriale oglądają osoby do 24 roku życia – 35,1% badanych. Wśród 50 latków odsetek ten wynosi już jedynie 16%. Konsumpcja filmów fabularnych rośnie natomiast wraz z wiekiem i jest najwyższa w grupie wiekowej 35-49 lat.

Raport pokazuje ciekawe tendencje na rynku nowych mediów.

Wyraźnie widać, że w Polsce jest jeszcze ogromny niewykorzystany potencjał w budowaniu rynku newsów w formule VOD.

Jest to formuła bardzo chętnie konsumowana przez pokolenie 25 plus, które właśnie wchodzi na rynek pracy.  Fakt, że w tej grupie zapotrzebowanie na informacje wideo bardzo intensywnie wzrasta pokazuje, że warto inwestować w tego typu rozwiązania również w formule własnych kanałów medialnych takich jak vlogowe platformy tematyczne czy też tematyczne portale informacyjne. Informacje VOD to tez rewelacyjny sposób dotarcia do społeczności wiejskiej i mieszkańców małych miasteczek. Widać tu dużą rywalizację z prasą i mediami elektronicznymi takimi jak tradycyjna telewizja.

 

 

a