W finałowym koncercie symfonicznym wystąpią oba zespoły Filharmonii pod dyrekcją Jacka Kaspszyka oraz soliści – wiolonczelista Johannes Moser i śpiewacy: Ewa Vesin, Vesselina Kasarova i Markus Petsch.
Koncerty:
• piątek, 2 czerwca 2017, godz. 19:30
• sobota, 3 czerwca 2017, godz. 18:00
Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Chór Filharmonii Narodowej
Jacek Kaspszyk - dyrygent
Johannes Moser - wiolonczela
Ewa Vesin - sopran
Vesselina Kasarova - mezzosopran
Markus Petsch - tenor
Bartosz Michałowski - szef chóru
Program:
Edward Elgar - Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85
Gustav Mahler - Das klagende Lied (wersja II)
O programie:
Wielka popularność Edwarda Elgara z czasów angielskiej belle époque poczęła przygasać po I wojnie światowej.
Koncert wiolonczelowy e‑moll to świadectwo owego niesprawiedliwego désintéressement; dziś należy do sztandarowych pozycji repertuarowych i najpopularniejszych dzieł Elgara, toteż trudno uwierzyć, że poniósł niemal całkowitą klęskę w chwili premiery (1919).
Obojętnie przyjęty utwór nie zyskał powodzenia, wykonywano go odtąd tylko sporadycznie; nawet świetna interpretacja Casalsa nie przesądziła o jego powodzeniu. Dopiero po wielu latach natchnione nagranie młodej Jacqueline du Pré (1965) oddało sprawiedliwość niesłusznie zapomnianemu arcydziełu: Koncert e‑moll wpisał się odtąd w repertuarowy „kanon”, zapoczątkowując też renesans muzyki Elgara. Elegijny utwór tworzony pod wpływem traumatycznych doświadczeń wielkiej wojny jest odmienny od wcześniejszego, błyskotliwego Koncertu skrzypcowego. Choć wymagający technicznie, nie epatuje wirtuozerią, zachwyca natomiast bogactwem tematycznej inwencji, szczególnym kolorytem harmonicznym, przede wszystkim zaś – głębią emocjonalnego przekazu.
Kantata Das klagende Lied to stosunkowo mało dziś znane dzieło osiemnastoletniego Mahlera – pierwszy zwiastun jego geniuszu.
Skomponowana z myślą o prestiżowym Konkursie im. Beethovena została odrzucona przez jury (w którym zasiadali m.in. Brahms i Hanslick). Baśniowa tematyka zyskała monumentalną oprawę, a mimo wpływów wagnerowskich w postaci motywów przewodnich, utwór wyraźnie zapowiada już wysoce indywidualny styl Mahlera. Ukończona w roku 1880 aż 20 lat czekała na premierę, w międzyczasie zaś coraz bardziej doświadczony autor poddawał kantatę wielu rewizjom.
Filharmonia Narodowa
Sala Koncertowa
ul. Sienkiewicza 10, Warszawa
2 czerwca 2017, godz. 19.30
3 czerwca 2017, godz. 18
Więcej na: www.filharmonia.pl