środa, kwiecień 24, 2024
Follow Us
poniedziałek, 29 maj 2017 14:22

Większe zagrożenie przemocą w szkole

Napisane przez OKI
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Większe zagrożenie przemocą w szkole https://pixabay.com

Z najnowszego raportu z badania PISA, przeprowadzonego w kilkudziesięciu krajach świata, wynika że w Polsce istnieje większe zagrożenie przemocą w szkole niż w innych krajach OECD. Uczniowie ze szkół, w których jest większy poziom agresji, osiągają słabsze wyniki w nauce niż ci, którzy uczą się w bezpieczniejszych szkołach.

• 21,1% uczniów gimnazjum wskazało, że w ciągu ostatniego miesiąca było dręczonych – w psychiczny czy fizyczny sposób. Mogło tu chodzić o bicie, popychanie, zabieranie przedmiotów osobistych czy przedrzeźnianie - również w internecie. Średnia OECD wynosi w tym wypadku 18,7%. Najbezpieczniejsze szkoły są w Holandii (9,3%), najniebezpieczniejsze na Łotwie, Dominikanie i w Hong Kongu (powyżej 30%).

•11,7% polskich gimnazjalistów mówiło, że koledzy w szkole naśmiewają się z nich. Tutaj znowu jesteśmy powyżej średniej krajów OECD, gdzie ten wskaźnik wyniósł 10,9%. Najniższy mają młodzi Holendrzy (4,3%), najwyższy uczniowie z Hong Kongu (26.1%).

• 4,1% młodych Polaków było ofiarami przemocy fizycznej. Mowa o sytuacji, w której w ciągu ostatniego miesiąca doświadczyli oni bicia lub popychania co najmniej kilka razy. Tutaj znaleźliśmy się poniżej średniej OECD, która wynosi 4,3%. W Korei Południowej popychany lub bity był tylko co setny uczeń. Prawie 10 uczniów na stu doświadczało przemocy fizycznej w Hong Kongu, Bułgarii i Japonii.

• 21,5% gimnazjalistów z Polski powiedziało, że czuje się w szkole jak outsider. Średnia OECD wyniosła tutaj 18,7% (najlepiej w szkole czują się dzieci w Albanii, Gruzji i Wietnamie – 95 procent nie uważa się za outsiderów). W 2003 roku poczucie braku przynależności do środowiska szkolnego wskazywał co trzeci polski gimnazjalista.

Dane pochodzą z raportu z badania PISA (Programme for International Student Assessment – Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) 2015, opublikowanego w kwietniu 2017.
Więcej na: http://www.ibe.edu.pl/.

a