środa, lipiec 28, 2021
Follow Us
poniedziałek, 30 styczeń 2017 08:15

Pozasądowe rozstrzyganie sporów konsumenckich Wyróżniony

Napisane przez http://www.biznes.newseria.pl/
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Pozasądowe rozstrzyganie sporów konsumenckich https://pixabay.com/

Przepisy, które upraszczają i przyspieszają rozstrzyganie sporów pomiędzy klientem a sprzedawcą weszły w życie 10 stycznia 2017 roku. Ustawa narzuca na przedsiębiorców wymóg informowania konsumentów o możliwości polubownego i pozasądowego rozstrzygnięcia konfliktu. Mediacjami zajmą specjalnie powołane w tym celu organy przy UOKiK. Nowe prawo jest korzystne nie tylko dla konsumentów, lecz także dla biznesu, bo pozwoli uniknąć kosztownych postępowań w sądzie i strat wizerunkowych.

Nowa ustawa o pozasądowym rozstrzyganiu sporów konsumenckich nie tworzy nowego systemu, ale zmienia istniejący i w oparciu o unijne regulacje standaryzuje rozwiązania, które już w Polsce istnieją. Konsument ma prawo wyboru, czy decyduje się na polubowne rozwiązanie sporu, czy idzie trybem klasycznym, sądowego rozstrzygania sporu, który jest dość długi i może być trudny.

Przepisy o rozstrzyganiu sporów konsumenckich, które obowiązują w Polsce od 10 stycznia 2017 roku, wdrażają regulacje unijnej dyrektywy ADR (Alternative Dispute Resolution). Jej celem jest prowadzenie we wszystkich krajach członkowskich takich samych procedur, które pomogą przedsiębiorcom i konsumentom rozstrzygać konflikty. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorca, który odrzuci reklamację konsumenta, musi poinformować go o możliwości rozwiązania sporu pozasądowo przez specjalnie powołane w tym celu organy, których rejestr będzie prowadzony przez UOKiK.

Przedsiębiorcy na swoich stronach internetowych i w zawieranych umowach muszą wskazać konsumentom, który podmiot ADR jest dla nich właściwy. Brak takiej informacji ma automatycznie oznaczać zgodę na pozasądowe rozstrzygnięcie sporu. Mediacje będą wszczynane na wniosek konsumenta, a przepisy zakładają, że sprawa powinna zostać rozwiązana w ciągu 90 dni od momentu zebrania wszystkich informacji od obu stron. Ustawa obowiązuje nie tylko sklepy stacjonarne, lecz także e-sklepy i przedsiębiorców, którzy prowadzą handel w sieci.

Wdrożenie unijnych regulacji jest korzystne z punktu widzenia sprzedawców i przedsiębiorców. Dotychczas w przypadku konfliktu musieli się liczyć z kosztami rozprawy, wynajęcia radcy prawnego albo stratą wizerunkową. Możliwość polubownego i pozasądowego rozwiązania sporu z klientem oznacza więc uniknięcie strat i kosztownych postępowań.

Nowa ustawa nie blokuje konsumentom dotychczasowej możliwości składania pozwu w sądzie powszechnym w przypadku sporu ze sprzedawcą.
Więcej na: http://www.biznes.newseria.pl/.

a