czwartek, wrzesień 24, 2020
Follow Us
wtorek, 26 październik 2010 07:47

„Jeszcze polska muzyka..." Wyróżniony

Napisane przez Grzegorz Micuła
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Opactwo w Tyńcu Opactwo w Tyńcu Fot. Grzegorz Micuła

Wydarzeniem muzycznym w Opactwie Benedyktynów w Tyńcu będzie pierwsze i jedyne w Krakowie wykonanie Symfonii Sowińskiego przez Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, najmłodszą w kraju profesjonalną orkiestrę symfoniczną.

{jumi [*4]}Tworzą pasjonaci - najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych. W niedzielę, siódmego listopada 2010 o godz. 16:15 zabrzmią tam: Symfonia e moll - Wojciecha Sowińskiego i Koncert f-moll Fryderyka Chopina.

 

O Wojciechu Sowińskim (1805-1880) pisano dotąd na ogół albo źle, albo nie pisano w ogóle. Chopin wyśmiał go okrutnie w liście do Tytusa Wojciechowskiego. 130 lat później Stefan Śledziński nazwał go grafomanem, myląc przy okazji jego Symfonię (Symfonia e-moll op. 62) z Symfonią Józefa Brzowskiego. Nigdy jednak nie badano jego twórczości. O tym, że nie był dyletantem świadczy jedyna jego Symfonia, dedykowana Galicyjskiemu Towarzystwu Muzycznemu we Lwowie. Powstała prawdopodobnie po roku 1840 i być może w 1842 została wykonana. Plan tego monumentalnego, 5-częściowego dzieła wiedzie od żałoby i zwątpienia po nadzieję odzyskania wolności. Będzie to pierwsze od blisko 170 lat wykonanie Symfonii Sowińskiego.

Koncert Chopina (II Koncert fortepianowy f-moll op. 21) powstał na przełomie lat 1829-30 jako pierwszy z dwóch jego koncertów i został przezeń zaprezentowany w Teatrze Narodowym w Warszawie 17 i 22 marca 1830 roku z udziałem orkiestry pod dyrekcją Karola Kurpińskiego. Wydany 3 lata po Koncercie e-moll (op. 11) w roku 1836, nosi do dziś błędny numer drugi i wyższy numer opus.
W życiu i twórczości Chopina miał ten koncert szczególne znaczenie: przypieczętował ukończenie przezeń studiów kompozytorskich u Józefa Elsnera w warszawskim Konserwatorium, wypełnił program pierwszego publicznego występu Chopina przed warszawską publicznością i stał się pierwszą wyraźną manifestacją jego indywidualnego, romantycznego stylu, w którym tradycja modnego concerto brillante uległa głębokiemu przeobrażeniu.
Klimat wyrazowy II części koncertu (Larghetto) wiąże się z uczuciem Chopina do Konstancji Gładkowskiej, natomiast część III (Allegro vivace) łączy cechy ronda i allegra sonatowego, a tematem głównym jest ton narodowy i melancholijny, z szybkim kujawiakiem, przechodzącym w oberek.

Koncert Orkiestry Akademii Beethovenowskiej
www.benedyktyni.eu
Patroni medialni: TVP Kraków, Dziennik Polski, Radio Kraków.

{jumi [*7]}

a