wtorek, wrzesień 22, 2020
Follow Us
piątek, 18 marzec 2016 15:00

Pokazy specjalne filmu "Zabójczyni" Wyróżniony

Napisane przez Małgorzata Kostro-Olechowska
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Na pokazy specjalne nagrodzonego za reżyserię w Cannes filmu "Zabójczyni" Hou Hsiao-hsiena, który wejdzie do kin w piątek 18 marca 2016 zaprasza kino Muranów w Warszawie. Pierwszy pokaz z prelekcją, ułatwiającą zrozumienie pokazanych w filmie wątków, zaplanowano we wtorek 22 marca 2016 o godzinie 18. Bilety w cenie 20 zł.

• 22 marca (wtorek), godz. 18 - pokaz z prelekcją, czyli ukryte znaczenia filmu. Pokaz filmu poprzedzi prelekcja, którą poprowadzą dr Małgorzata Religa z Zakładu Sinologii Wydziału Orientalistyki Uniwersytetu Warszawskiego i Elan Mehl, filmoznawca. Jako przedstawiciele środowiska sinologicznego wprowadzą w kontekst historyczno-literacki oraz wątek społeczno-kulturowy. Opowiedzą o cechach kina Hou Hsiao-hsiena, a także samym filmie – dlaczego nakręcony jest w sposób, który sprawia niemałe trudności w odbiorze i jak odczytywać ukryte w filmie znaczenia.

godz. 18 - początek prelekcji
godz. 18.30 - początek filmu


Dr Małgorzata Religa – wykładowca akademicki oraz kierownik Zakładu Sinologii Uniwersytetu Warszawskiego. Pracuje jako tłumaczka, jest także autorką opracowań naukowych poświęconych myśli i kulturze chińskiej. Przekładała na polski między innymi utwory Duo Duo i Mo Yana.

Elan Mehl – studiuje sinologię i kulturoznawstwo w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych. Redaktor Codziennika Feministycznego. Interesuje się zwłaszcza konfrontacjami tradycyjnego „wysokiego" kina festiwalowego z realiami urynkowionego obiegu kultury.

• 23 marca (środa), godz. 18.00 - pokaz z dyskusją z udziałem dr Joanny Wasilewskiej – dyrektor Muzeum Azji i Pacyfiku oraz Jakuba Królikowskiego – dyrektora Festiwalu Filmowego Pięć Smaków

Filmowi będziemy przyglądać się z różnych perspektyw. Jedną z nich będzie odniesienie do tradycyjnych sztuk performatywnych w Chinach, czyli różnych form teatralnych, zarówno pod względem estetyki i sposobów kreowania rzeczywistości, jak i przesłania. Kolejną będzie refleksja na temat sposobu prezentacji historii Chin (stylizacja, idealizacja). Nie zabraknie też spojrzenia na film w kontekście innych dzieł Hou Hsiao-hsiena oraz tego, co obecnie dzieje się w Tajwanie.

godz. 18 - pokaz filmu
godz. 19.45 - start dyskusji

Dr Joanna Wasilewska – historyczka sztuki, związana z Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, od 2014 r. jego dyrektorka. Interesuje się m.in. tradycjami teatrów azjatyckich, zwłaszcza lalkowych, historią stroju i mody, miejscem kolekcji pozaeuropejskich w europejskich muzeach, relacjami kulturowymi i artystycznymi pomiędzy Europą i Azją. Przygotowała ponad 50 wystaw, opracowała ponad 2.000 obiektów muzealnych. Autorka licznych katalogów muzealnych i artykułów oraz książki Pióropusze i turbany. Wizerunek mieszkańców Azji w sztuce jezuitów polskich XVII i XVIII wieku (2006).

Jakub Królikowski – twórca i dyrektor Festiwalu Filmowego Pięć Smaków. Od wielu lat pasjonat kultury Azji, uczestnik wielu wypraw do Dalekiego Wschodu, autor prezentacji swoich wypraw na festiwalach podróżniczych (Włóczykij, Media Travel, Mandragon); konsultant i asystent przy produkcjach filmowych związanych z Azją (m.in. „Hanoi Warszawa" – reżyser castingu, „Tajemnice miłości" – asystent reżysera na planie w Papui). Ponadto animator kultury, organizator przedsięwzięć kulturalnych, związany także ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty.

• 30 marca (środa), godz. 18 pokaz z prelekcją historyka sztuki, dr Bogny Łakomskiej, na temat Chin dynastii Tang
godz. 18 - pokaz filmu
godz. 19.45 - początek prelekcji

Dr Bogna Łakomska – historyk sztuki, absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Autorka książek Miłośnicy „chińskości" w dawnej Polsce, Od XVII do początków XIX w. (Warszawa 2008) oraz Kolekcjonerstwo w Chinach do XII wieku n.e. (Warszawa-Toruń 2015). Od lat zajmuje się sztuką Dalekiego Wschodu, jest członkiem Polskiego Instytutu Badań nad Sztuką Świata. Jest również opiekunem zbiorów azjatyckich w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Od 2011 pracuje w Międzywydziałowym Instytucie Nauk o Sztuce Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Prowadzi wykłady z historii sztuki i kultury (w tym również chińskiej), analizy dzieła sztuki, dziejów myśli o sztuce, historii grafiki, a także zajęcia seminaryjne. Studiowała na Sorbonie oraz National Taiwan Normal University. W latach 2009-2011 przebywała na stypendium w Chińskiej Akademii Nauk Społecznych w Pekinie w ramach europejskiego programu Science & Technology Fellowship Programme to China, a od czerwca do listopada 2014 na stypendium w National Folk Museum of Korea w Seulu w ramach CPI (Cultural Partnership Initiative).

Opis filmu

Opowieść o pięknej zabójczyni, która otrzymuje zadanie, by zgładzić ukochanego. „Zabójczyni" to najnowsze dzieło Hou Hsiao-hsiena, najbardziej znanego po Angu Lee reżysera z Tajwanu. Ten nagrodzony za reżyserię na tegorocznym festiwalu w Cannes film jest wielkim hołdem dla gatunku wuxia - opowieści o legendarnych wojownikach i mistrzach walk wushu.

Historia rozgrywa się w Chinach dynastii Tang. Dziesięcioletnia dziewczynka trafia do klasztoru, w którym zostaje wyszkolona na profesjonalną zabójczynię. Po latach powraca w rodzinne strony, by zrealizować tajną misję. Jej lojalność zostaje wystawiona na ciężką próbę – celem jest miły jej sercu książę. Klasyczną dworską intrygę reżyser opowiada w autorski sposób. Historię o honorze, zdradzie i wierności Hou rozpisuje na detale: spojrzenia zza zasłon, obserwowane z daleka spotkania, chwile milczenia zawieszone pomiędzy słowami. Nie brakuje oczywiście sekwencji walk, fenomenalnie sfotografowanych przez autora zdjęć do „Spragnionych miłości" Wong Kar-waia.

a