środa, kwiecień 24, 2024
sobota, 09 maj 2015 00:00

Polscy astronomowie odkryli pozasłoneczne układy planetarne Wyróżniony

Napisane przez OKI
Polscy astronomowie odkryli pozasłoneczne układy planetarne By NASA/JPL-CaltechSnoopY at en.wikipedia [Public domain], from Wikimedia Commons

Trzy pozasłoneczne układy planetarne odkrył zespół naukowców pod kierownictwem prof. Andrzeja Niedzielskiego z UMK w Toruniu oraz prof. Aleksandra Wolszczana z Uniwersytetu Stanowego w Pensylwanii (USA) – informuje czasopismo „The Astrophysical Journal". To kolejny sukces polskich naukowców - łącznie odkryli 20 planet.

Nowo odkryte planety zlokalizowane są w pobliżu starzejących się gwiazd – czerwonych olbrzymów, które zostały oznaczono jako BD+49 828, HD 216536 oraz HD 95127. Charakteryzują się one znacznymi rozmiarami – są od 8 do 20 razy większe niż promień Słońca, a masy mieszczące się w przedziale od 1,2 do 1,5 masy naszego Słońca.

Obserwacje były prowadzone w ramach pensylwańsko-toruńskiego projektu poszukiwań planet pozasłonecznych (PTPS), z wykorzystaniem teleskopu Hobby-Eberly (HET) w Teksasie o średnicy 9,2 metra. Projekt trwa już od 10 lat i odkryto w jego trakcie już 17 układów planetarnych, w których istnieje w sumie 20 planet.
Więcej na: http://www.ekologia.pl.