niedziela, styczeń 29, 2023
Follow Us

Nawrocki

wtorek, 01 kwiecień 2014 11:50

Kiedy najgorszym wspomnieniem jest miłość

Napisane przez Jarosław December
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

„Zabić bobra" to film opowiadający o żołnierzu wracającym z wojny. Musi zregenerować siły. Jednak myślami wciąż wraca do wspomnień walki. Pewnego dnia poznaje młodą dziewczynę. Spotkanie przeradza się w romans. Czy miłość potrafi wymazać najgorsze wspomnienia? A jeśli tym najgorszym wspomnieniem jest inna miłość?

Filmem „Zabić bobra" reżyser Jan Jakub Kolski powraca w rodzinne miejsca, które, mimo iż dawno opuszczone przez ludzi i zamieszkane przez bobry, wciąż tchną tym co dla filmu najcenniejsze – tajemnicą. Obraz został nakręcony w Popielawach, miejscu dzieciństwa reżysera. To tu zrealizował swój fabularny debiut („Pogrzeb kartofla") oraz kilka innych filmów, a w „Historii kina w Popielawach" oddał hołd miejscu i wydarzeniom, które go kształtowały. „Zabić bobra" został uhonorowany nagrodą dla Najlepszego Polskiego Filmu na Camerimage oraz nagrodą dla Najlepszego Aktora dla Eryka Lubosa na międzynarodowym festiwalu filmowym w Karlowych Warach.

Reżyser Jan Jakub Kolski o swoim filmie „Zabić bobra":
Zabić bobra" to film o miłosnym zamroczeniu, o namiętności i paranoi. Umocowałem go na ostrzu brzytwy, na wąskiej granicy oddzielającej pożądanie od... moralności. Mojemu bohaterowi wydaje się, że kontroluje sytuację. Zbyt późno odkrywa, że to on jest pod kontrolą własnego, okaleczonego umysłu.

Po zrobieniu trzynastu filmów fabularnych marzyłem o przygodzie, w której odkryję nowego siebie. Siebie, którego przeczuwam i któremu nie chcę się dalej opierać.

Z coraz mniejszą satysfakcją odbierałem komunikaty o moim „perfekcyjnym" warsztacie, bo to - w istocie - komunikaty o... niewoli. Chciałem zatem zrobić film przeciwko własnemu warsztatowi, chciałem sam operować kamerą, być tak blisko obrazu jak tylko się da. Liczyłem na to, że przy tej okazji film (a z nim ja) powoła do życia nowy, właściwy tylko dla siebie język. Jakie są znaki (litery, zdania) tego języka? Szorstkość, antykaligraficzność, opozycje dynamiczne (szybko, wolno), opozycje emocjonalne (bliskość, lub prawie „jednoczesność" skrajnych stanów emocji bohatera). W filmie „Zabić bobra" - podobnie jak mój bohater - wracam w miejsca dzieciństwa. Czeka tam na mnie stary dom, czekają stawy i... bobry, które zaanektowały moją dziecięcą Ojczyznę. Liczę na to, że to spotkanie wygenerowało coś, czego nie da się zapisać pod postacią jasno zdefiniowanej rachuby: tajemnicę.

Więcej w tej kategorii: « Anja Rubik Premiera filmu „Gabriel" »

a