środa, maj 22, 2024
Follow Us
×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 69.
piątek, 22 styczeń 2010 20:17

Eurocon w Cieszynie

Napisał
Oceń ten artykuł
(1 głos)
Eurocon w Cieszynie Fot. Michał Dagajew
Wywiad z Witoldem Siekierzyńskim*, prezesem Związku Stowarzyszeń Fandom Polski, który od wielu już lat, zajmuje sie niekomercyjną organizacją konwentów fantastycznych w Polsce.
Od lat bierze Pan udział w organizacji Ogólnopolskiego Konwentu Miłośników Fantastyki „Polcon", czyli najważniejszego polskiego wydarzenia środowiska miłośników fantastyki. W tym roku jest to już 25. edycja wydarzenia, a przygotowanie takiej imprezy wiąże się oczywiście z niemałymi kosztami. Jak skutecznie pozyskiwać sponsorów projektów, które są skierowane do ściśle określonej grupy odbiorców?

By dobrze odpowiedzieć na tak postawione pytanie trzeba krótko wspomnieć o tym, czym jest Polcon – a jest to cykliczna konferencja, co roku organizowana w innym mieście. Z tego powodu, chociaż w działaniach organizacyjnych uczestniczą stowarzyszenia non-profit z całej Polski, główny ciężar organizacji przyjmują miłośnicy fantastyki z danego miasta. Wszyscy zaangażowani w prace nad Polconem wykonują swoje zadania społecznie, ponosząc koszty udziału w imprezie jak pozostali uczestnicy. Podczas konferencji odbywa się kilkaset wydarzeń - punktów programu. Są to spotkania z twórcami (pisarzami, rysownikami), naukowcami i aktorami, panele dyskusyjne, konkursy, a także pokazy i turnieje gier (zarówno fabularnych, planszowych, karcianych, czy też komputerowych). Warto przy okazji wspomnieć, że tegoroczny Polcon jest jednocześnie Euroconem, czyli konferencją dla fanów z całej Europy, a organizujemy go wspólnie z fanami z Czech i Słowacji. Europejska ranga to, z jednej strony, dodatkowy prestiż, ale z drugiej, dodatkowe zadania do wykonania – chociażby konieczność przygotowania materiałów konferencyjnych w trzech językach, czy też tłumaczenia spotkań. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie wsparcie życzliwych firm i instytucji. Dlatego znaczne nakłady pracy kierowane są w poszukiwanie zainteresowanych współpracą podmiotów. Jest to możliwe dzięki temu, iż staramy się na bieżąco badać, kim są uczestnicy Polconu, a następnie szukać firm, dla których byliby atrakcyjną grupą odbiorców komunikacji. Czasami jako klienci, ale zdarza się też tak, że sponsorami Polconów zostają firmy szukające wśród uczestników potencjalnych pracowników, albo budujące swoje relacje z niewątpliwymi liderami opinii, kształtującymi zachowania znacznie szerszej grupy odbiorców.

Jakie korzyści mają firmy ze sponsoringu tego typu imprezy? Czy zwracacie się z ofertą o współpracę do firm spoza „świata" fantastyki (czyli wydawnictw, producentów gier planszowych i komputerowych itp.)?

Działania sponsoringowe są częścią długofalowej strategii PR, dlatego staramy się dokładnie omówić ze sponsorami ich potrzeby, tak by dopasować do nich zakres i formę współpracy. Czasami kluczowe dla współpracującego z nami podmiotu jest zbudowanie świadomości istnienia marki – czasami zbudowanie trwałych relacji, czy też wypromowanie i sprzedanie konkretnego produktu. W zależności od tego co jest dla naszego partnera ważne i od zakresu współpracy, dobieramy odpowiednie narzędzia do realizacji celów (przy jednoczesnej budowie atrakcyjności Polconu). Uczestnicy Polconu to interesująca grupa docelowa komunikacji dla wielu podmiotów. Są to osoby otwarte na doświadczenia – chętnie korzystające ze zdobyczy nowych technologii. Pochodzą głównie z dużych miast, posiadają wyższe wykształcenie - to specjaliści, przedstawiciele wolnych zawodów, menadżerowie, ale i studenci, wykładowcy akademiccy, właściciele firm. Sporą grupę stanowią informatycy, programiści i administratorzy dużych sieci komputerowych.

Pewnie ważnym „wabikiem" dla sponsorów i firm wspierających jest wręczanie podczas „Polconu" Nagrody im. Janusza A. Zajdla? Czy prestiż tej nagrody ma znaczenie dla sponsorów?

Nagroda literacka im. Janusza A. Zajdla to przyznawane już od ćwierć wieku wyróżnienie dla najlepszych polskich utworów z dziedziny fantastyki. Jej laureatami byli m.in.: Andrzej Sapkowski, Jacek Dukaj, Rafał A. Ziemkiewicz, Anna Brzezińska. Trudno jednak jednoznacznie odpowiedzieć na temat znaczenia prestiżu tej nagrody dla sponsorów – wszystko zależy od tego, jakie są potrzeby i cele partnera. Tak jak wspominałem, staramy się budować współpracę tak, by była jak najbardziej owocna zarówno dla sponsora jak i dla miłośników fantastyki. Dla części firm wsparcie Nagrody im. Janusza A. Zajdla jest częścią skutecznej komunikacji, dla części nie. Niewątpliwie grono sponsorów nagrody jest bardziej elitarne, niż ma to miejsce w przypadku Polconów, czy też nawet Euroconów.

Gdzie i kiedy w tym roku zostanie wręczona Nagroda im. Janusza A. Zajdla?

Nominacje poznamy w ostatnim tygodniu czerwca podczas uroczystości, która odbędzie się prawdopodobnie w warszawskiej „kawiarni fantastycznej" (Paradox Cafe). Zaś laureaci zostaną wyłonieni podczas głosowania uczestników tegorocznego Polconu, który odbywa się „na granicy" – w polsko-czeskim Cieszynie w dniach 26-29 sierpnia. Uroczysta Gala, na której zostaną ogłoszone nazwiska tegorocznych zwycięzców odbędzie się 28 sierpnia. Więcej informacji o tegorocznym Polconie można znaleźć na stronach: www.polcon.pl/2010 zaś o Nagrodzie: www.zajdel.art.pl.

Polska jest gospodarzem Euroconu 2010 – największej europejskiej imprezy skupiającej miłośników fantastyki. Czy to rezultat dobrej oceny imprez organizowanych w Polsce?

Polskie środowisko miłośników fantastyki (tzw. fandom od połączenia słów „fan" i „kingdom") należy, obok brytyjskiego i rosyjskiego, do jednych z bardziej prężnych i lepiej zorganizowanych w Europie. Poziom i skala polskich konferencji poświęconych fantastyce rośnie z roku na rok, co znajduje odzwierciedlenie również w przyznaniu nam organizacji Euroconu 2010 – co jest niewątpliwie zaszczytem i wyróżnieniem. Należy pamiętać, że Eurocon 2010 będzie imprezą nietypową również z tego powodu, iż odbywać się będzie w Cieszynie na „granicy" Polski i Czech, a w jego organizację mocno zaangażowali się również fani czescy i słowaccy.

Więcej o imprezach Tricon Eurocon 2010 tutaj...

* Witold Siekierzyński - prezes Związku Stowarzyszeń Fandom Polski, wykładowca PR i trener komunikacji. Pracuje na stanowisku kierowniczym w dużej firmie telekomunikacyjnej, gdzie odpowiada za wdrażanie innowacyjnych projektów.

Więcej w tej kategorii: Dobre aktorswo zawsze będzie w cenie »

a