wtorek, kwiecień 22, 2025
Follow Us
×

Ostrzeżenie

JFolder::pliki: Ścieżka nie jest folderem. Ścieżka: /home/kur365/domains/kurier365.pl/public_html/images/15446.
×

Uwaga

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery Pro plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/15446
piątek, 15 listopad 2013 15:05

ERA SCHAEFFERA Wyróżniony

Napisane przez Informacja prasowa
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
ERA SCHAEFFERA Mat. pras., fot.: Maciej Skwara

V Festiwal Era Schaeffera odbędzie się w dniach 20-21 listopada 2013 roku w Centralnym Basenie Artystycznym w Warszawie. Tegoroczna edycja zbiega się w czasie z obchodami 65-lecia pracy twórczej profesora Bogusława Schaaeffera, dlatego została rozszerzona o imprezy towarzyszące, które uświetnią podwójny jubileusz.

W przeddzień Festiwalu, 20. listopada w godz. 12-14, oficjalnie zagościmy z pokazem grafik oraz panelem dyskusyjnym w Sejmie Rzeczpospolitej Polskiej. To niezwykle nobilitujące miejsce z pewnością wzmocni artystyczną rangę Bogusława Schaeffera na polskiej mapie kulturalnej.

Wejdziemy też do przestrzeni kinowej, zapraszając publiczność na projekcję filmu niemego pt. „Tajemnica pokoju 100" z 1917 roku, w reżyserii Aleksandra Hertz'a z akompaniamentem na żywo w wykonaniu Michała Urbaniaka do muzyki Schaeffera. I wreszcie w ramach finału, w Centralnym Basenie Artystycznym zaprezentujemy energetyczne widowisko multimedialne z elementami performance - „Era Schaeffera".

W festiwalu rokrocznie biorą udział wspaniali artyści, obdarzeni niezwykłą wrażliwością i talentem. Za każdym razem trzon wydarzenia stanowią aktorzy: Marek Frąckowiak (Prezes Fundacji Aurea Porta), Waldemar Obłoza, Agnieszka Wielgosz, Sean Palmer oraz tancerz Witold Jurewicz, którym towarzyszy plejada zaproszonych przez nas artystów – muzyków, aktorów, tancerzy. W tym roku gościem specjalnym festiwalu będzie wybitny Michał Urbaniak oraz znany z popularnego telewizyjnego talent show Marcin Wyrostek z zespołem Tango Corazon, a także L.U.C (Łukasz Rostkowski), Ghatam Giridhar Udupa (muzyk, Indie), Jamal Souissi (gość specjalny z Maroka) Jorgos Skolias (wokalista) oraz Orkiestra Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. Reżyseria Maciej Sobociński. Szczegóły tutaj.

Festiwal powstał z inicjatywy Fundacji Przyjaciół Sztuk Aurea Porta. We wszystkich wersjach ERY SCHAEFFERA, biorą udział wspaniali artyści, dla których Schaeffer jest niedościgłym autorytetem, a możliwość uczestniczenia w Festiwalu jest dla nich bardziej splendorem, niż zawodowym wyzwaniem. W ramach projektu często prezentowane są także nieznane utwory Schaeffera.

Fundacja Przyjaciół Sztuk Aurea Porta rozpoczyna uroczyste obchody Roku Schaefferowskiego, gdyż w 2014 roku przypadają 85-te urodziny Mistrza!

{gallery}15446{/gallery}

Bogusław Schaeffer (ur. 1929) stworzył ponad 500 dzieł muzycznych w 23. różnych gatunkach, 44 sztuki teatralne (tłumaczone na 17 języków), grane z dużym powodzeniem w kraju i za granicą, a także około 400 prac graficznych. Kompozytor, dramaturg, grafik, filozof. Wśród jego publikacji odnajdujemy 15 książek (w tym 3 zarysy historii muzyki i unikatowy podręcznik do nauki kompozycji), przeszło 800 artykułów, studiów, felietonów i esejów z zakresu muzyki współczesnej, filozofii kultury, psychologii twórczości oraz pedagogiki kompozycji. Partytury Schaeffera, znane z wielu wystaw światowych, są same w sobie dziełami sztuki. Jest koncertującym pianistą, dramaturgiem, reżyserem, pedagogiem i wydawcą.
Stworzył pierwszą w świecie partyturę beznutową (Ekstrema), pierwszy w Polsce happening (Non stop na fortepian lub dwa fortepiany), kompozycję zapisaną wyłącznie za pomocą zasobu liter, cyfr i znaków dostępnych na maszynie do pisania (Kody), najwcześniejszy polski utwór z gatunku teatru instrumentalnego (TIS MW2), muzykę idiomatyczną (Howl, Symfonia w dziewięciu częściach) opartą na określonych kategoriach stylistycznych, w której przy totalnej negacji wysokości dźwięków i rytmu na pierwszy plan wysuwają się barwa dźwięku, ustalone rejestry oraz określone idiomy muzyczne. Ów niesłabnący do dnia dzisiejszego entuzjazm w odkrywaniu nowej muzyki budzi szczery podziw, wszak u (niewątpliwie starzejącego się) kompozytora inwencja zdaje się niewyczerpana, a rozmach twórczy stale wzrasta (wystarczy spojrzeć na spis jego dzieł).
Schaeffer - Dramaturg
Schaeffer z natury swego talentu jest przede wszystkim kompozytorem, ale angażuje się również w inne działania interdyscyplinarne. Analizując jego twórczość teatralną, nietrudno zauważyć wpływ doświadczeń kompozytorskich. Być może fenomen Schaefferowskiego teatru tkwi m. in. w tym, że tworzony jest na prawach muzycznych (nikt dotąd takiego teatru nie urzeczywistnił poza Schaefferem, który jest jedynym w historii dramaturgiem-kompozytorem), bowiem polimorficzny język, tempo i przebieg akcji, wielowarstwowość wątków, symultaniczne sceny, struktura formalna, dobór i kumulacja odmiennych środków, sposoby budowania napięcia i wyrażania ekspresji mają wyraźnie proweniencję muzyczną. Bogusław Schaeffer jest jednym z pierwszych twórców polskich, który zajął się muzyką elektroniczną. Jest również prekursorem teatru instrumentalnego w Polsce (utwór TIS MW2 z 1963 roku, napisany dla eksperymentalnego zespołu MW2). Prof. Schaeffer współtworzył Studio Eksperymentalne Polskiego Radia Warszawa. To właśnie tu stawiał swe pierwsze kroki na polu muzycznej elektroniki.
Pierwsza pełnoobsadowa sztuka Webern powstała w 1955 roku. Schaeffer ma na swoim koncie 44 sztuki teatralne, tłumaczone na 17 języków, które grane są z dużym powodzeniem w kraju i za granicą. W ostatnich kilkunastu latach Schaeffer reżyserował niektóre z nich w Polsce i za granicą. Aktorzy i publiczność uwielbiają Schaefferowski teatr, który jest nieprzewidywalny, intrygujący, wieloznaczny, inteligentny, błyskotliwy, inspirujący i zmuszający do przemyśleń. Jednocześnie też dystans, ironia i specyficzny humor dramaturga powodują, że niektórzy entuzjaści oglądają ten sam spektakl wiele razy.
Pisarz muzyczny
Dając tu bardzo ogólny portret Schaeffera (który z wykształcenia jest również muzykologiem oraz doktorem nauk humanistycznych), trzeba podkreślić znaczenie jego publikacji dla polskiej kultury.
Już w latach pięćdziesiątych – jako prekursor – wprowadzał środowisko muzyczne w trudną i enigmatyczną wtedy tematykę muzyki współczesnej (Almanach polskich kompozytorów współczesnych, Nowa muzyka, Mały informator muzyki XX wieku). W sumie ukazało się 15 książek, w tym 3 zarysy historii muzyki (w wersjach: popularnej i naukowej), oraz unikatowy w skali światowej dwuczęściowy podręcznik do nauki kompozycji (Wstęp do kompozycji), tłumaczony na języki: angielski, koreański i chiński; ponadto przeszło 800 artykułów, studiów, felietonów i esejów z zakresu muzyki współczesnej, filozofii kultury, psychologii twórczości oraz pedagogiki kompozycji. W muzyce europejskiej nie znajdziemy twórcy o tak rozległej wiedzy i z równie policentrycznym dorobkiem artystycznym, twórcy bardziej świadomego, nie dziwi więc fakt, że jego książki są nieosiągalne na rynku księgarskim od kilkudziesięciu już lat.
W tym roku organizatorzy powołali KOMITET HONOROWY składający się z ambasadorów twórczości Schaeffera. Swój udział w Komitecie Honorowym, potwierdziły następujące osoby: Prof. Jerzy Bralczyk, Renata Butryn, Prof. Richard Demarco , Agnieszka Duczmal, Janusz Fogler , Grzegorz Gauden, Małgorzata Kidawa-Błońska, Zofia Ławrynowicz, Jerzy Koronowicz, Andrzej Kosowski, Prof. Tadeusz Kowalski,, Fabian Panisello, Maciej Pisarek, Adrianna Poniecka- Piekutowska, Paweł Potoroczyn, Joel Sachs, Rafał Skąpski, Bożena Słoniak, Michał Urbaniak, Tadeusz Wielecki, Marcin Wyrostek, Małgorzata Zakrzewska.

{jumi [*7]}

a