wtorek, kwiecień 23, 2024
Follow Us
×

Ostrzeżenie

JFolder::pliki: Ścieżka nie jest folderem. Ścieżka: /home/kur365/domains/kurier365.pl/public_html/images/15136.
×

Uwaga

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery Pro plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/15136
piątek, 18 październik 2013 13:01

Guercino w Muzeum Narodowym Wyróżniony

Napisała
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Guercino w Muzeum Narodowym www.mnw.art.pl, fot.: B. Bajerski

Muzeum Narodowe w Warszawie od września 2013 do 2 lutego 2014 roku prezentuje wystawę dzieł Guercina, jednego z najwybitniejszych malarzy włoskiego baroku. Wystawie towarzyszą wykłady przedstawiające twórczość malarską i rysunkową Guercina. Retrospektywna wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie to pierwsza w Europie tak bogata prezentacja twórczości włoskiego artysty poza jego ojczyzną.

Bogaty program wydarzeń przygotowany przez Muzeum Narodowe w Warszawie ma na celu zapoznanie szerokiej publiczności z rozmaitymi obliczami kultury baroku. Podczas fascynującej podróży do XVII-wiecznych Włoch omawianie dzieł plastycznych wzbogacą elementy teatralne, ożywianie obrazów, muzyka, taniec i moda epoki. Gośćmi MNW będą specjaliści z Włoch i z Polski, badacze sztuki i kultury barokowej, muzycy i aktorzy, którzy wspólnie z edukatorami tworzyć będą bogate spektrum XVII-wiecznych inspiracji i odniesień artystycznych. W programie m.in. cykl koncertów muzyki barokowej organizowany przez MNW i Instytut Kultury Włoskiej w Warszawie, tradycyjne już wykłady niedzielne, spotkania i wykłady czwartkowe oraz barokowe niedziele.

Najbliższym wydarzeniem towarzyszącym wystawie dzieł Guercina będzie wykład Justyny Guze, kustosza Muzem Narodowego w Warszawie. 

24 października, godz. 18 - „Guercino jako rysownik" – wykład czwartkowy - Justyna Guze, starszy kustosz Gabinetu Rycin i Rysunków MNW (sala kinowa / wstęp wolny / ok. 75 min.).
Guercino był nie tylko jednym z najwybitniejszych malarzy włoskich XVII wieku, ale także niezwykle utalentowanym i płodnym rysownikiem. Zostawił po sobie ogromną, w tysiącach liczoną spuściznę rysunkową, która dziedziczona przez jego siostrzeńców, a zarazem współpracowników, dopiero sto lat po jego śmierci, w połowie XVIII wieku uległa rozproszeniu, początkowo trafiając głównie do zbiorów angielskich. Rysował w najrozmaitszych okolicznościach, a jego szkice miały różnorodne przeznaczenie. Najczęściej rysunki stanowiły etap poprzedzający powstanie dzieł malarskich. Z kolei sceny rodzajowe i karykatury, kaprysy i pejzaże rysował w chwilach wolnych od realizacji zamówień, dla przyjemności własnej i swoich bliskich. Stosował wszystkie ówczesne techniki: pióra ptasie i trzcinowe, tusze, atramenty, którymi lawował kompozycje, także czarną i czerwoną kredkę oraz tłusty węgiel. Rysunkowa twórczość Guercina daje doskonałe wyobrażenie o tym, czym był rysunek w Italii w XVII wieku.

{gallery}15136{/gallery}

26 października 2013, godz. 12 - „Malarstwo seicenta w Neapolu (Il Seicento Napoletano)" – wykład sobotni - Fabrizio Vona, wybitny znawca malarstwa neapolitańskiego, Główny Konserwator Zabytków Neapolu (sala kinowa / wstęp wolny / ok. 75 min.).
Na mapie barokowych Włoch Neapol jest jednym z centrów artystycznych, w których najsilniej odcisnęło się piętno sztuki Caravaggia. Artysta pozostawił w mieście kilka ważnych dzieł, które inspirowały kolejne pokolenia twórców ostrymi kontrastami światłocienia i brutalnym realizmem przedstawień. Wykład pokaże, w jaki sposób caravaggionistyczna formuła w malarstwie neapolitańskim zmieniała się w ciągu XVII wieku.
Wykład w języku włoskim tłumaczony na polski, organizowany we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie.

27 października 2013, godz. 12 (sala kinowa / wstęp wolny / ok. 50 min.) - Światło i mrok, patos i pospolitość, sacrum i profanum, duchowość i cielesność, przepych i prostota to przeciwieństwa, które z łatwością odnajdziemy w dziełach Guercina. Zapraszamy na prelekcje przedstawiające twórczość malarską i rysunkową Guercina oraz prezentujące różnorodność XVII-wiecznych postaw artystycznych. Wykład odbywa się w niemal wszystkie niedziele do lutego 2014 r.

31 października, godz. 18 - „Memento mori – motywy wanitatywne w twórczości Guercina i sztuce baroku" – spotkanie czwartkowe na wystawie i w galeriach stałych.
Barok to epoka silnych kontrastów. Ziemskie godności, zmysłowe przyjemności i rzeczy ostateczne splatały się co dzień w odwiecznym tańcu śmierci. Artyści obrazowali zagadnienia związane z kresem ludzkiego życia, posługując się alegoriami i symbolami, ale także w naturalistyczny sposób ukazując marność naszej doczesnej powłoki. Śmierć miała różne oblicza, w zależności od wyznania malarza, czasu i miejsca, w jakim tworzył, oraz życzeń zleceniodawców. Prowadzi Karolina Zalewska. Obowiązuje bilet wstępu na wystawę.

Szczegółowy program obejmujący wydarzenia od września 2013 r. do lutego 2014 r. znajduje się na stronie internetowej Muzeum: www.mnw.art.pl (Dział Edukacja).

 

Guercino. Triumf baroku. Arcydzieła z Cento, Rzymu i kolekcji polskich Muzeum Narodowe w Warszawie od 20 września 2013 do 2 lutego 2014 roku prezentuje wystawę dzieł Guercina, jednego z najwybitniejszych malarzy włoskiego baroku. Wśród eksponowanych płócien znajdują się najsłynniejsze kompozycje pochodzące z kolekcji włoskich – pinakoteki oraz kościołów i pałaców Cento, rodzinnego miasta malarza, a także ze zbiorów słynnej rzymskiej Galleria Nazionale d'Arte Antica di Palazzo Barberini (Galerii Barberinich). Publiczność ma wyjątkową okazję zobaczyć jedno z najbardziej intrygujących i zagadkowych dzieł w historii nowożytnego malarstwa – rzadko prezentowany poza Rzymem obraz Pasterze arkadyjscy – „Et in Arcadia ego" z kolekcji Barberinich. Pokaz monumentalnych obrazów wzbogacają studia rysunkowe, szkice i ryciny. Retrospektywna wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie to pierwsza w Europie tak bogata prezentacja twórczości włoskiego artysty poza jego ojczyzną. Autorem nowoczesnej aranżacji plastycznej ekspozycji jest Boris Kudlička, znany scenograf teatralny i projektant.
W wieku XVII osobowość i dzieła Guercina zyskały popularność, którą porównywać można jedynie ze sławą największych mistrzów epoki – Caravaggia, Velázqueza i Rembrandta – podkreśla Joanna Kilian, kurator wystawy z ramienia MNW – Do coraz szerszego grona odbiorców twórczości mistrza z Cento chcielibyśmy – dzięki prezentowanej w MNW wystawie – zaprosić również polską publiczność.

{jumi [*7]}

a